SOCIALNÄMNDEN MÖRKAR I KALMAR.

Just nu befinner jag mig på en konferens kallad "Uppstartsmöte inför budget 2009-2011" för Kalmar kommun på Strand hotell i Borgholm.

Att bli inbjuden på denna konferens var ingen självklarhet för mig utan jag var tvungen att dubbelkolla inbjudan innan jag satte upp det i min kalender.


Under gårdagen har vi lyssnat till kommunledningen och flera nämnders presentation av deras verksamhet och mål. Dessa presentationer ger mig en mängd uppslag för nya inlägg på min blogg som efter lite research kan ge nya spännande infallsvinklar och information till mina läsare.

Jag vill dock inte undanhålla mina läsare några detaljer från Kalmar kommuns socialnämnds presentation idag. Socialförvaltningens chef Jan Bolin visade sig vara politiskt korrekt uti fingerspetsarna och lovprisade allt som hade med flyktingmottagning och ensamkommande flyktingbarn att göra.

Det var alla Sveriges pensionärers trygghet i framtiden, utan invandrare skulle alla framtida pensionärer få leva i fattigdom.

Stackars alla finnar och danskar som har så låg invandring idag. De kommer att få leva på vatten och bröd på sin ålderdom.


Det märkliga inträffade sedan när socialförvaltningen började presentera sin budget och bokslut. Alla siffror som hade med invandringen att göra mörkades!


Invandrarservice                 Budget 0   Bokslut 0

Ensamkommande barn      Budget 0   Bokslut 0


Motiveringen till dessa nollor i kolumnerna var att det finansierades med statsbidrag. Alltså skall alla hållas okunniga om de verkliga kostnaderna.


När sedan socialbidrag redovisades gjordes detta exklusive "flyktingar".


Vid redovisningen av antal hushåll med försörjningsstöd fanns inte "flyktingar" med i statistiken eller när kostnaderna för försörjningsstöd reovisades gjordes detta exklusive "flyktingar". Jag finner detta mycket anmärkningsvärt att socialnämnden redovisar sin verksamhet genom att mörka vissa delar i den samma.


Allt enligt socialdemokratiska riktlinjer där inga kostnader för flyktingmottagning får redovisas öppet. Inte en enda deltagare på denna konferens ifrågasatte dessa nollor eller att man utelämnat dessa kostnader i sin redovisning.

Detta menar jag visar hur fullständigt genomruttet vår invandringspolitik blivit, när vi inte kan redovisa dessa kostnader på ett normalt och anständigt sätt som vilka andra kostnader som helst på en konferens med lokalpolitiker och tjänstemän från en medelstor svensk kommun.


Detta ger bara upphov till nya spekulationer om vad de verkliga kostnaderna i själva verket ligger. Inte minst med tanke på socialdemokraternas agerande i Bromölla angående mångkulturella bokslut.


Kommentarer
Postat av: Frode

Det är naturligtvis rent nonsens att det skulle finnas "hemliga" poster i en kommunal budget! Begär ut dessa poster från den aktuella förvaltningen inom kommunen. Gör det skriftligt dessutom!

2008-02-07 @ 08:45:52
Postat av: Thoralf A

Frode, visst finns siffrorna. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att man väljer att inte redovisa dessa öppet som alla andra intäkter/kostnader.

2008-02-07 @ 09:57:15
Postat av: Frode

Lägg då ut dessa siffor på din blogg!

2008-02-07 @ 10:20:32
Postat av: Skånepåg

Thoralf

Det måste kännas ensamt för dig att vara tillsammans med alla dessa nollor!

"Allt enligt socialdemokratiska riktlinjer där inga kostnader för flyktingmottagning får redovisas öppet. Inte en enda deltagare på denna konferens ifrågasatte dessa nollor eller att man utelämnat dessa kostnader i sin redovisning."

2008-02-07 @ 10:21:56
Postat av: AWsvensson

Det synes mig märkligt att politiker inte är intresserade av att få fram siffror som underlag för kommande beslut. Det är ännu märkligare när de påstår att de som lägger fram siffror för invandringen ljuger utan att själva redogöra för de riktiga siffrorna. Att det ligger hundar i garderoberna eller hur han fick till det årets svensk Reefat El Sayed är alldeles uppenbart. Bara vetskapen att man har rätt och har möjlighet att säga vad man vill till skillnad mot dessa rövslickare som låter sig förnedras genom att tvingas tala mot bättre vetande. Stå på.

2008-02-07 @ 10:39:39
Postat av: Sivan

Likadant i många kommuner. Man mörkar, man flyttar belopp, man ändrar rubriksättning, man flyttar kostnader till egna bolagg mm allt för att det skall passa in i styret

2008-02-07 @ 11:11:25
Postat av: Observen

Om man kunde anmäla kommunen för bokföringsbrott så skulle den ej fällas.

2008-02-07 @ 11:36:24
Postat av: Thoralf A

Siffrorna finns givetvis och det kommer bli min research att plocka fram dessa siffror. När jag fått fram siffror som jag tror intresserar min läsare kommer jag att skriva nya inlägg.

Ett inlägg kommer om hemspråksundervisning/modersmålsundervisning där jag fått ta del av en del fakta men jag skall försöka få fram även t.ex. kringkostnader för den verksamheten.

2008-02-07 @ 12:45:43
Postat av: Skånepåg

I dag presenterar den store hövdingen Dhimmifeldt ett utredningsförslag beträffande anhöriginvandringen:

"- Jag vill markera arbetslinjens betydelse, förklarade Reinfeldt.
Samtidigt markerade han tydligt mot de krafter ? läs Sverigedemokraterna ? som pekar på avigsidorna med det mångkulturella Sverige.
- Vi måste samla alla krafter mot detta men inte genom att skyla över problemen utan genom att se till att det fungerar bättre, sade Reinfeldt.
Utredningsdirektiven kommer att presenteras vid en särskild presskonferens i Landskrona, som är ett av Sverigedemokraternas starkaste fästen, av Tobias Billström under torsdagen."

Uppps! Finns det enligt hövdingen helt plötsligt avigsidor med det multikulturella samhället?

Undrar vad 8 000 invandrare i Landskrona tycker om detta förslag? Skall bli intressant att se om det blir några reaktioner och i så fall på vilket sätt.

Finns omröstning på de stora drakarnas hemsidor om detta.

2008-02-07 @ 13:25:36
Postat av: AWSvensson

Snillen spekulerar:Vi måste samla alla krafter mot detta men inte genom att skyla över problemen utan genom att se till att det fungerar bättre, sade Reinfeldt. På den punkten är väl alla överens, säga tulipanaros är lätt, ta fram en betydligt svårare.

2008-02-07 @ 14:15:26
Postat av: Frode

Thoralf! Dina läsare tycks utgöras av en hel del duktigt folk - spridda över hela samhällsskalan! Hoppas att du känner allas vår uppbackning! Kör på bara!

2008-02-07 @ 15:55:15
Postat av: Skånepåg

Frode

Du jurist?
Jag civillare!

Vi är således båda typiskt lågutbildade Sd-sympatisörer enligt såväl massmedia som uttalanden från det politiska etablissemanget!!!

2008-02-07 @ 16:06:40
Postat av: Frode

Ja, du Skånepågen, det är ju trist att vi är så lågutbildade! Apropos den politiska korrektheten, så börjar ju den s.k. klimatfrågan också att få anstrykning av denna. Läste i höstas på UNT i Uppsala - man surfar ju runt - att en docent kritiserade sina akademiska kolleger för att vara kritiska mot det anbefalda köret med koldioxiden. Där tog professorerna heder och ära av varandra! Ännu så länge - men maten och skogen skall vi tydligen elda upp! Allt under 6000 vindkraftverks beskydd! Alltså - det finns fler heliga kor att slakta här i Sverige!

Regeringen Reinfeldt har nu äntligen kommit till skott och skall begränsa anhöriginvandringen - den utan slut! I mätningarna på SvD och Expressen tycker 91% att det är bra! Man undrar ju hur det står till med utbildningen bland dessa procent? De vanliga skriker, som vanligt! Men - note bene - endast mindre än fem procent av alla invandrare som kommer till Sverige är flyktingar enligt Genèvekonventionerna! Det trista är ju att det gamla flyktingbegreppet helt tömts på sitt inne håll! Nu saknas det ju inte sådana här i världen, men de tycks ju komma till Sverige!

2008-02-07 @ 16:48:09
Postat av: Frode

Sista satsen saknar ett "inte"! "de tycks ju inte komma till Sverige". Beklagar!

2008-02-07 @ 16:50:56
Postat av: Ronken

Alfsson, jag är så glad att du jobbar på.
Jag kan inte, tyvärr.
Jag har sambo, minderåriga barn och har en känsla av att käringarna på jobbet inte hade sett ett engagemang från mig med blida ögon.

Tack, Thoralf!

2008-02-07 @ 19:24:55
Postat av: DDR2

Postat av: Skånepåg
Frode

Du jurist?
Jag civillare!

Jag systemingenjör... lågutbildad SD-sympatisör?

Bra att du gräver i kommunalpolitiken, Thoralf!
Det behövs "muckrakers" som du inom svensk politik!

( http://en.wikipedia.org/wiki/Muckraker )

2008-02-07 @ 20:14:53
Postat av: Putte

Och jag fil. kand. i kemi. Ännu en lågutbildad SD-väljare.

2008-02-07 @ 20:48:32
Postat av: Peter

Jag civilare.

2008-02-07 @ 22:00:07
Postat av: Peter

M.a.o. Finns det en dold reserv. Lägg ut utredningsuppdrag som behöver utföras. Finns nog många symppatisörer som kan ge SD en hjälpande hand med dessa uppdrag. Se bara på Linux utveckling som utförs på frivillig basis.

2008-02-07 @ 22:04:49
Postat av: Skånepåg

Beträffande dagens förslag från regeringen om ändrade regler för anhöriginvandring. Såg att 91 % på SvD ansåg att detta var OK!

Såg tidigare i någon annan tidning (Aftonbladet eller Expressen) att det var fler än så som ansåg samma sak. Nu verkar det vara borttaget eftersom
resultatet blev alltför "obehagligt"!

2008-02-07 @ 22:40:49
Postat av: MB

Jag- statistiker och kulturgeograf -i gott sällskap verkar det!

2008-02-07 @ 22:41:50
Postat av: Die Dumme Schwede!!!!

Oxå civilare!
Men vad hjälper detta mot "raketforskarna" från "raketforskningscentrat Rosengård" i Malmö!!!!

2008-02-08 @ 10:24:06
Postat av: Skånepåg

"When the government fears the people, you have liberty. When the people fear the government, you have Tyranny."

-Thomas Jefferson

2008-02-08 @ 15:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0