KALMAR KOMMUNS PARKERINGSSPIONER.

Igår (fredag) ringde en journalist från tidningen  Barometern och ställde ett antal frågor angående parkeringsavgifter på Kvarnholmen (Kalmars centrum). Han frågade vad jag och sverigedemokraterna ansåg om att alla gratisparkeringar skulle tas bort och parkeringsavgifterna skulle dubbleras. Eftersom vi (sd) inte har någon insyn i nämndernas arbete var detta något helt nytt för mig och jag var försiktig i mitt svar till Barometern innan jag läst hela förslaget, men jag är mycket tveksam till detta förslag.

På min fråga vem som var ansvarig för detta förslag fick jag svaret Per-Olof Johansson, förvaltningschef på Gata- och Parkavdelningen. Då började polletterna ramla ner!  Läs artikel i Barometern.


PARKERINGSSPION!

70599-307
Registreringsnummer antecknas.                      Foto   Thoralf Alfsson

För ett antal veckor sedan såg jag några personer gå omkring och notera alla bilars registreringsnummer på grattisparkeringarna på Kvarnholmen. Eftersom jag är allergisk mot alla storebrorsfasoner gick hjärnkontoret igång! Kameran kom fram och jag frågade vad dessa personer sysslade med. De var anlitade av kommunen (troligen Gata-Parkavdelningen) för att skriva upp alla registreringsnummer på grattisparkeringarna. Dessa nummer skulle troligen sedan köras mot bilregistret för att få fram ägaren och sedan skulle ägarens adress kollas med eniro.se eller hitta.se  för att bilägarens hemadress skulle kunna registreras. Undrar om Gata- Parkavdelningen tänkt redovisa resultatet av denna tvivelaktiga undersökning som är snudd på olaglig. Det hade varit mycket enklare att fråga bilägarna när de anlände till parkeringen om deras parkeringsvanor.


Jag förstår nu att denna verksamhet med stor sannolikhet inköpts av Per-Olof Johansson för att utröna vem som utnyttjar kommunens grattisparkeringar. Är det kanske människor boende på utanför kommunen, som t.ex. på Öland eller i någon annan kommun. Om så är fallet är det ju lätt att ta bort grattisparkeringarna och dubbla avgifterna för då drabbar det ju inte kommuninnevånarna i så stor utsträckning.


Jag är motståndare till detta förslag i dess nuvarande utformning!


Om det däremot byggs parkeringshus för att utöka antalet p-platser kommer det naturligtvis att bli avgifter och det är helt ok.

Jag förstår faktiskt inte syftet med förslaget. Vi sverigedemokrater vill ha ett levande centrum på Kvarnholmen och det får vi inte genom att ta bort grattisparkeringar och dubblera avgifterna. Kvarnholmen med dessa detaljhandel utsätts för stor konkurrens just nu i Kalmar när Köpcentret Giraffen (Maxi, Coop, Siba, OnOff, Intersport, Jula o.s.v.) utökas och ett nytt affärsområde byggs upp runt Ikea med City-Gross, Bauhaus, El-giganten och Plantagen. Jag känner till flera butiker som fått slå igen på Kvarnholmen p.g.a. vikande kundunderlag.


Vad vill de partier som säger ja till detta förslag uppnå?


Ökade skatter för bilisterna sköter staten "väldigt bra" med sina enerigiskatter och andra pålagor så detta behöver inte kommunen ägna sig åt genom att avgiftsbelägga all parkering på kvarnholmen. I konsekvensens namn borde då all parkering vid Giraffen och Ikea-området också avgiftsbeläggas.


Jag anser att vi måste värna Kvarnholmens alla affärer och den mångfald som finns i Kalmars centrum annars kommer snart denna stadsdel avfolkas när det gäller detaljhandel.

De politiker som vill få bort biltrafiken från Kvarnholmen borde istället titta på vilka åtgärder som kan göras för att förbättra kollektivtrafiken istället. Nu har säkert kommunen eller Gata-Parkavdelningen ett fint underlag att utgå ifrån i denna utvärdering.


Människor som kan göra stora tidsvinster på att köra egen bil till jobbet istället för att åka kollektivt kommer nog fortsätta med detta ändå. Idag värderar många sin lediga tid väldigt högt och det skall inte någon straffas för bara för att man valt att bo på platser utan närhet till kollektivtrafik.


FÖRBÄTTRA KOLLEKTIVTRAFIKEN ISTÄLLET.


Istället diskuterar politiker att lägga ner t.ex. tågtrafiken mellan Emmaboda och Karlskrona. Snacka om dubbla budskap i miljödebatten!


Kommentarer
Postat av: Per Tvär

Kan anledningen vara att det skall bli lättare att
få acceptans av WTC-projektet? En stor del av det projektet är ett parkeringshus för omkring 1000 p-platser. Man måste statuera exempel redan nu, för att bana väg för WTC:s parkering såväl som för Ronny Nilssons Centre(RNC) parkering. Den senare skall ha 600 p-platser om jag inte missminner mig!

2008-02-17 @ 22:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0