"KABA" BLIR 6 MILJONER DYRARE!

70599-301
Konstmuseets plywoodfasad.                                                 Foto Thoralf Alfsson

Under kommundagarna på Strand hotell i Borgholm fick vi en hel del information som ger mig uppslag till en hel rad nya inlägg på min blogg.

Ett av dessa uppslag var redovisningen från Fastighets- och Inköpskontorets om det nya konstmuseet som jag gett smeknamnet "Kaba". Beslutet om det nya konstmuseet togs innan sverigedmokraterna kom in i kommunfullmäktige 1 november 2006.


Enligt de ursprungliga planerna skulle detta bygge kosta kommunen 19 miljoner kronor men innan spaden sattes i marken var kostnaden för kommunen uppe på 27,4 miljoner kronor och den totala byggkostnaden 42 miljoner kronor.

Nu är det snart dags för invigning (maj) och då börjar också den ekonomiska verkligheten att komma ifatt. Nu beräknas den verkliga byggkostnaden till 48 miljoner kronor och 33,4 miljoner kronor för kommunen som får ta hela kostnadsökningen om 6 miljoner kronor själva.

De ökade kostnaderna beror på överklaganden, arkeologiska undersökningar och tillkommande kostnader.


Kommunalrådet Johan Persson (s) försökte i Borgholm skuldbelägga de personer som utnyttjat sin rätt till att överklaga bygglovet som ansvariga för dessa ökade kostnader för skattebetalarna. Detta var ett övertramp av Johan P och visar på en bristande respekt för vår demokratiska ordning. På sin blogg är han dock lite mer försiktig i sitt inlägg, kanske har någon mer reagerat på hans ordval.

Om kommunfullmäktige hade valt en annan plats för detta museum istället för Kalmars stadspark hade kanske alla dessa överklaganden inte kommit och de arkeologiska undersökningarna inte varit nödvändiga. Johan P måste inse att han bör ta konsekvenserna över sina beslut och inte sitta i sandlådan och kasta sand på sina meningsmotståndare när det blir besvärligt att få ekonomin att gå ihop.

70599-300
Johan Jeansson bakom galler i sin stadspark.  Foto Thoralf Alfsson


Jag undrar vad Johan Jaensson som anlade parken 1877-1880 och senare skänkte/donerade parken till Kalmar stad tyckt om denna monsterbyggnad i sin natursköna park. Jag antar att han då också upprättade regler för hur parken skulle skötas.


Vad det gäller det arkeologiska undersökningarna som enligt redovisningen kostat 1 miljon kronor mer än beräknat så ställer jag mig frågan vad kommunen egentligen hade budgeterat för. Hade man inte budgeterat för någon utgrävning överhuvudtaget?

Utgrävningarna var ju inte speciellt omfattande och gjordes under stor tidspress, trots detta gjordes många intressanta fynd och många röster höjdes för att utgrävningarna borde utökats. Nu är det dock för sent för detta med en 25 meter hög Kabaliknande betongkoloss ovanpå dessa kulturlager. Med tanke på att Kalmar kommun jobbar för att bli Europas kulturhuvudstad 2014 så är agerandet vid detta bygge av konstmuseum ganska märkligt i mina ögon.

70599-302
Utgrävningar stadsparken september 2006    Foto Thoralf Alfsson


En annan sak som gör mig ganska bekymrad är den konstruktionen på denna byggnad. Taket har utformats utan lutning vilket otvivelaktligen kommer att leda till problem med  läckage och fukt. I Mecka föranleder det ringa regnandet inte dessa problem vilket tydligen inte arkitekten tänkte på när han placerade byggnaden i Småland och med kommande klimatförändringar i bakhuvudet lär det leda till ett mer nederbördsrikt klimat.

Fasaden kommer nog tyvärr bli det stora bekymret i framtiden. Den är uppbyggd av ca 5000 behandlade plywoodskivor (lite osäker på antalet). När jag tittar på denna konstruktion och montage så får jag kalla kårar på ryggen. Jag tror inte det dröjer så länge innan vi får läsa om det första fuktskadorna på fasaden på denna byggnad. Är det någon som vågar slå vad?

Det första förslaget kommer då sannolikt bli att ta ner de stora och mer än 100 år gamla träden runt byggnaden för att minska skuggningen och fukten. I så fall hoppas jag vi får de första trädkramarna i Kalmar om detta skulle bli verklighet.


En annan märklig sak angående detta konstmuseum kunde jag läsa i tidningen Östran i veckan (finns tyvärr inte på nätet). Konstföreningen begär enligt tidningen 500 000 kronor i ökade bidrag per år för att klara driften av museet. Byggnaden är inte färdigställd ännu men ändå begär man högre bidrag! Den enda förklaring på detta är att konstföreningen har presenterat felaktiga eller glädjekalkyler på driftkostnaden när projektet skulle drivas igenom i kommunfullmäktige.
Vi sverigedemokrater kommer yrka avslag på denna begäran om den kommer upp i kommunfullmäktige.


Kommentarer
Postat av: Kalmarit

Fasaden på Kaba består av plyfaplattor, svartmålade.

När solen ligger på en het sommardag kommer man nära självantändning.

Det finns ingenstans att lagra konstsamlingarna utan de ligger i en bunker ute på staun.

2008-02-10 @ 09:49:01
Postat av: Thoralf A

Kalmarit, tack för upplysningen om materialet.

2008-02-10 @ 09:52:17
Postat av: AWSvensson

Att klaga på kostnader för överklaganden, arkeologiska undersökningar är lika genomtänkt som att betrakta hyran som oförutsedd utgift.

2008-02-10 @ 10:48:48
Postat av: Johan Persson

Hej!

Att jag på mötet på Strand försökte skuldbelägga den person som överklagade konstmuseét är en ren lögn. Jag ställde en fråga för att få exakt klarhet vilka siffror som gällde. Att jag skulle gett mig på Carl Harry Andersson är absurt. Det skulle aldrig falla mig in. Referera gärna till möten men kom inte med lögner.

Hälsar

Johan Persson
Kommunstyrelsens ordförande

2008-02-13 @ 18:28:18
Postat av: Thoralf A

Johan P, jag uppfattade ditt sätt att undertrycka ordet överklagande som ett sätt att tala om att det var orsaken till 4,4 miljoner i ökade kostnader för kommunen. Jag skriver inget om att du pekat ut någon person på min blogg.
Men eftersom jag är kritisk till att museet placerades i stadsparken kanske jag lyssnar med lite andra öron på det som sägs.
Rätt eller fel, det får andra avgöra!
Att kalla detta för en lögn är att ta i lite för mycket. Jag är ju inte den enda som reagerat!

2008-02-13 @ 18:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0