SINAIÖKNEN

Det var en del som tyckte att jag var tokig som ryckte in till FN-tjänstgöring direkt efter lumpen, 10 månader på I12 i Eksjö. Muck på fredagen och inryckning på måndagen i Strängnäs men jag ångrade aldrig en enda gång att jag tog chansen att göra FN-tjänst.

Jag hade redan när jag började min värnplikt en FN-tjänstgöring som mål och därmed så kämpade jag också för att få tillräckligt bra betyg för att bli antagen, vilket jag också blev.

Jag tjänstgjorde i bataljon 70M i Sinaiöknen från juni till december 1978.




Här är kartan över Swedbatts område som gränsade till Egypten i väster och Medelhavet i norr. Jag tillhörde 1:a kompaniet och vår grupp roterade mellan olika camper och positioner/checkpoints.



Camp Sinai.                                                                             Foto Thoralf Alfsson


När vi anlände till Sinai strax före midsommar placerades min grupp på Camp Sinai och det blev några ganska behagliga veckor. Fördelen med att ligga på campen var att det fanns matsal och en mäss. Vi gjorde våra bevakningspass och andra sysslor men sedan kunde man koppla av i mässen med en pilsner och diverse spel eller bara läsa en bok.



Jag läser av dagens temperatur, 43 grader i skuggan.


Hettan var förstår ganska jobbig men ändå inte så farlig som man skulle kunna tro när man tittade på termometern. Luften var relativt torr vilket gjorde att värmen ändå inte var så pressande men man vistades inte i solen i onödan mitt på dagen.

Kvällarna var däremot väldigt behagliga och nätterna var riktigt sköna då vi på campen hade stora tält som bostäder. Vi hade endast moskitnäten nerfällda på våra tält och vinden som drog genom tälten var bara varm och behaglig.



Luftigt logement.                                             Foto Thoralf Alfsson

Livet uti på positionerna skiljde sig väldigt mycket ifrån livet på campen. Då fick vi ordna även med maten helt själva. Men i vår grupp erbjöd sig Larsson ganska tidigt att göra frukost och middag på kvällen i utbyte mot att slippa all bevakningstjänst vilket vi i gruppen köpte utan diskussioner. Larsson blev därmed lite som en mamma för oss.

De positioner vår grupp var placerad vid var 550, 552, 553 och 555.


Position 553.                                                                            Foto Thoralf Alfsson

Position 553 var lite speciell då den även var en checkpoint för trafik in och ur FN-zonen. Därför var vi alltid två grupper på den positionen, då alltid minst 3st var i tjänst.



Beduinkvinnor i sina typiska kläder.                  Foto Thoralf Alfsson

Under dagtid var det tillåtet för befolkningen som bodde inne i FN-zonen att passera genom checkpointen och det hände alltid saker och ting. Där lärde jag mig att det inte gick att lita på en enda människa, lögner var något man fick höra under varje pass när vi kontrollerade fordonen och vilka varor de transporterade in i FN-zonen.



Egyptiska checkpointen.                            Foto Thoralf Alfsson

På den egyptiska sidan vid position 553 fanns också en egyptisk checkpoint och vi hade lite utbyte med dem ibland. Vi spelade fotboll mot dem vid några tillfällen på vägen mellan våra checkpoints. Det gällde bara arr vara lite försiktig så att fotbollen inte hamnade uti i minfälten som låg på andra sidan taggtrådsstängslen.


Egypten - Sverige                                             Foto Thoralf Alfsson


Jag själv i bevakningstornet på position 553.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant och kul läsning.. Vad har du för syn på dagens utlandsstyrka som tjänstgör i afganistan & kosovo?

hade det varit annorlunda om du inte varit med i FN-styrkan?

Mvh & god fortsättning Eric

2008-12-28 @ 22:52:51
Postat av: Tore

Jag har haft några kolleger som varit där nere.

Mycket intressanta äventyrer berättades det om,

dock var dessa i bevakningstjänst ändå tidigare.

Efter Jom kippur kriget 1973 var väl "starten för ett nytt svenskt FN mandat, just i detta området som du vistades i. Dessutom var ju ni ganska ving-

klippta, om motparten begärde utrymning!

Det berättades alltid om dessa "araber", som man aldrig kunde lita på!.

Idag är ju FN-tjänst mer som ett "försvarande för-

band", även om man hör berättelser om kordinerade anfall med andra stater!...

2008-12-29 @ 02:28:32
Postat av: Micael Foghagen

Intressanta bilder Thoralf!



De som då och då anklagar dig för att enbart leva i "Ankdammen Sverige" och inte bryr dig om världen i stort borde få sig en tankeställare...



Misstänker också att du har intresserat dig kontinuerligt av händelserna i regionen sedan dess. Så har det blivit för mig ( dock gjorde jag inte FN-tjänst ) och den "verklighet" som beskrivs av de flesta medier i Sverige är ett opartiskt PK-Spektakel.

2008-12-29 @ 09:39:41
Postat av: Söder

De flesta "experter" och tyckare har aldrig varit på plats. Thoralf har kunnat bilda sig en upfattning om situationen baserad på sina egna erfarenheter.

2008-12-29 @ 10:07:28
Postat av: Anonym

Glöm nu inte att Thoralf är expert på allting.

Det är bra att han har såna insikter och verkar ha en lösning på en konflikt som går ungefär 4000 år bakåt i tiden.

Har du fler lösningar på världens problem?

2008-12-29 @ 10:21:33
Postat av: Lappen

Tjena (S)trollet.

2008-12-29 @ 10:44:47
Postat av: Thoralf A

Anonym



Var skriver jag någonstans att jag har lösningen på problemet?



Svara nu på frågan som du undvek igår.



Vad anser du att Israel skall göra när Hamas skjuter 80 raketer varje dag från Gazaremsan?



2008-12-29 @ 10:57:56
URL: http://thoralf.se
Postat av: natasha

Thoralf, tack för ett mycket intressant och spännande inlägg och fina bilder! För min del kunde inlägget vara tio gånger längre. Håller med Micael Foghagen!

2008-12-29 @ 11:20:22
Postat av: Anonym

Har du svårt att läsa, eller raderat svaret kankse? Jag har svarat på din fråga. Dock så hånades den, vilket jag var beredd på. Vad anser du själv att man ska göra åt saken?

2008-12-29 @ 11:59:17
Postat av: AWSvensson

Anonym lär av historien, konflikter sedan 4000 år sedan, kan det möjligtvis har något att göra med kulturkollisioner, ett gränsland där flera kulturer möts. Tänk på detta alla förespråkare av mångkultur ,personer som inte trivs i en lugn och städad tillvaro utan vill har lite fyrverkerier året om.

2008-12-29 @ 12:07:07
Postat av: Pa Huk

FN tillhör världens mutkolv. Hur mycket de undanhållit världen för sina egna nöjen handlar handlar om åtskilliga miljarder och ändå fortsätter man höja denna korrumperade organisation till skyarna. Ja så blir det när höjdarna tjänar mycket pengar på statlig/våra surt förvärvade pengar.

Olja för mat programmet, förde med sig att Kofi Annans son kunde förse Saddam med enorm belopp som hn kunde bygga massor av palats. Medborgarna fick ingen ting och Kofi låtsade att det regnade. Pah vilka fina fiskar och det var ändå bara en liten del i försnillandet som tystades ned

2008-12-29 @ 12:29:58
Postat av: Thoralf A

Anonym



Här raderas inga inlägg om de inte är mycket kränkande.



Svara nu på frågan så skall jag svar på samma fråga. Inga mer undanflykter från din sida!

2008-12-29 @ 12:46:36
URL: http://thoralf.se
Postat av: Thoralf A

Natasha



Det kommer fler inlägg från min tid som FN-soldat i Sinai.

2008-12-29 @ 12:48:34
URL: http://thoralf.se
Postat av: Anders Engdahl

Här kommer en entressant URL: http://www.dickhaas.com./

2008-12-29 @ 13:53:20
Postat av: Martin Isaksson

kan det möjligtvis har något att göra med kulturkollisioner, ett gränsland där flera kulturer möts. Tänk på detta alla förespråkare av mångkultur ,personer som inte trivs i en lugn och städad tillvaro utan vill har lite fyrverkerier



haha huvet på spiken mannen, där det är mångkultur är det många problem, sverige måste vara det enda landet som helt öppet vill importera konfilktshärdar,



titta i frankrike eller england och nu rosengård där denna mångkultur frodas har det ju aldrig varit så mkt jävla liv som nu.

2008-12-29 @ 16:37:07
Postat av: Johan Grahn

Hej,

Var själv med på 70M. Infodetaljen på tredje kompaniet.

Har du kontakt med fler av oss? Tips på hur man kan kontakta folk?



Hälsningar

Johan Grahn

2011-04-07 @ 12:05:40
Postat av: Anonym

Hej! Jag låg nere på 62M och var på samma positioner som + 554,var riktigt kul att läsa vad du var med om,har själv en himla massa bilder men tyvärr bara på dia,hösten -76 fick vi levererade prefab husen som jag då har varit med och byggt upp på 553 554,var på 554 med om en sandstorm av sällan skådat slag,vi fick springa runt i gasmask och lägga sandsäckar under plintarna,annars hade kåkarna packat ihop,hur som haver,en liten parantes,kul var det i alla fall,ha de och än en gång,tack för fina bilder och en bra berättelse.

Mvh Christer

2013-05-08 @ 16:18:07
Postat av: Christer Johansson

Hej! Jag låg nere på 62M och var på samma positioner som + 554,var riktigt kul att läsa vad du var med om,har själv en himla massa bilder men tyvärr bara på dia,hösten -76 fick vi levererade prefab husen som jag då har varit med och byggt upp på 553 554,var på 554 med om en sandstorm av sällan skådat slag,vi fick springa runt i gasmask och lägga sandsäckar under plintarna,annars hade kåkarna packat ihop,hur som haver,en liten parantes,kul var det i alla fall,ha de och än en gång,tack för fina bilder och en bra berättelse.

Mvh Christer

2013-05-08 @ 16:21:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0