322 AV 349 AVSTOD

Att min fråga om vilket som var viktigast FRA-lagen eller Lissabonfördraget var så svår att svara på för riksdagsledamöterna var en total överraskning för mig.


Dessa riksdagsledamöter har hög lön och en mängd politiska sekreterare och sakkunniga för att just kunna sätta sig in i komplicerade frågor, ändå avstår 322 ledamöter av 349 från att svara på min fråga.

  

DET FINNS BARA ETT OMDÖME, YNKLIGT!

  

Tydligen är frågan så känslig så att dessa 322 ledamöter är så fega att de inte vågar att ta ställning till min fråga.


Men hur som helst vill jag ändå redovisa hur dessa 27 "tappra" ledamöter svarat.


3st ledamöter anser att FRA-lagen är viktigast, alla från vänsterblocket.

9st ledamöter anser att Lissabonfördraget är viktigast

15st ledamöter anser att frågorna är lika viktiga


För min egen del anser jag att Lissabonfördraget är oerhört mycket viktigare att stoppa än FRA-lagen. Om Lissabonfördraget blir verklighet förlorar Sverige mycket av sin suveränitet och EU kan därmed stifta hur många FRA-lagar som helst som svenska medborgare blir tvungna att acceptera.

Därför borde svaret vara mycket enkelt, Lissabonfördraget är viktigast.


Jag vill återigen påminna om vad den socialdemokratiska EU-parlamentarikern Anna Hedh skrev i en debattartikel i Barometern för några veckor sedan.


"Den nya "grundlagen" skulle ha inneburit en massiv överföring av makt till EU och dess institutioner, Sverige och medlemsländerna skulle förlorat inflytande på nästan 100 politikområden. På centrala områden, såsom straffrätten, skulle Sveriges självbestämmande ha inskränkts. Unionen skulle alltmer ha fått karaktären av militärallians, i Lissabonfördraget stod det klart och tydligt i artikel 42 att EU på sikt skulle skapa ett gemensamt försvar. Unionsrätten skulle formellt ha överordnats Sveriges grundlag. EU skulle i praktiken ha fått en president och en utrikesminister med stora befogenheter att styra över medlemsländerna. Lissabonfördraget skulle därmed ha lett till inskränkning av Sveriges självständighet och möjlighet att tala med en egen röst i världen."


Hur kan en majoritet av Sveriges riksdagsledamöter nonchalera denna fråga?

  

Jag vill ändå ge en eloge till de riksdagsledamöter som ändå svarat på min fråga. Den enda politiker från min egen valkrets är centerpartisten Anders Åkesson, övriga ledamöter från Kalmar län borde skämmas!


Här kommer en lista på de ledamöter som gjort sitt jobb och svarat.

Ledamot Lissabon/FRA
Lissabon
Folkomröstning
Max Andersson
mp
Lika
Nej
Ja
Jan Lindholm
mp
Lissabon
Nej
 
Gunvor G Ericson
mp
Lika
 
Ja
Ulf Holm
mp
Lissabon
Nej
Ja
Maria Wetterstrand
mp
Lika
Nej
 
Lage Rahm
mp
FRA
Nej
 
     
Torbjörn Björlund
v
FRA
Nej
Ja
Josefin Brink
v
Lika
Nej
Ja
Gunilla Wahlén
v
Lika
Nej
Ja
Egon Frid
v
Lissabon
Nej
 
     
Christina Axelsson 
s
Lika
 
Nej
Patrik Björck
s
Lissabon
 
Nej
Pia Nilsson
s
FRA
 
Nej
Åsa Lindestam
s
Lika
  
Leif Jakobsson
s
Lissabon
  
Sven-Erik Österberg
s
Lika
  
Helene Petersson
s
Lika
 
Nej
     
Anders Åkesson
c
Lissabon
 
Nej
Per Lodenius
c
lika
 
Ja
Annie Johansson
c
lika
 
Nej
Staffan Danielsson
c
lika
 
Nej
     
Ann-Charlotte Hammar Johnsson
m
Lika
Ja
 
Katarina Brännström  
m
Lika
Ja
Nej
Jan Ericson 
m
Lissabon
Ja
Nej
Margareta B Kjellin
m
Lissabon
Ja
Nej
Anne-Marie Pålsson
m
Lissabon
Ja
 
     
Barbro Westerholm
fp
Lika
Ja
Nej
     
 
kd
   

Kristdemokraterna och folkpartisterna tycks befinna sig långt över folket då de inte finner lönt att svara på min fråga.

Tänk vad intressant det varit med 349 ledamöter som svarat på samma frågor.

Här kommer några typiska svar jag fått från de ledamöter som svarat.

Hej Thoralf
Detta är två viktiga politiska frågor!

mvh

Staffan Danielsson

Och så ett typiskt politiker svar.

Hej

Vilken som väger tyngst beror på hur man definerar tyngst. Det man jobbar mest med, det man anser är viktigast just nu på kort sikt eller på långsikt.
Nu tänker du typisk politiker svar.
Men jag tycker inte det är så enkelt att man kan säga att en fråga är vikitgare än någon annan. Det beror på ur vilken synvinkel man ser det.

Jag jobbar mest med Folkhälsofrågor och socialförsäkringsfrågor.
Frågorna jag driver påverkas av Lissabon fördraget därför väger det tungt.
Oro för FRA lagens konsekvenser, misstro och känsla av vanmakt  kan påverka Folkhälsa därför väger även den frågan tungt i mitt arbete.
En lag som dessutom inte kommer att lösa de problem den utger sig för att vara till för.

Både FRA och Lissabon men på olika sätt blir alltså mitt svar.

Mvh Gunvor G Ericson (mp)
Socialförsäkringsutskottet
ers Socialutskottet
ers Kulturutskottet


Kommentarer
Postat av: Roberth Ström

De vet inte ens vad som står i LIssabonföredraget. Det är mååååånga sidor att läsa och det orkar väl inte de lata rövhålen med!

2008-08-15 @ 00:06:47
Postat av: Marthin

Det finnes ej en (1) riksdagsledamot som har läst det så kallade Lissabonfördraget. Däremot lär det vara fler än hälften som har tryckt på Ja-knappen till det i höst.

2008-08-15 @ 01:49:45
Postat av: Micael Foghagen

Huvudargumentet från politiskt håll till att inte hålla en folkomröstning om Lissabonfördraget har varit att frågan är för komplicerad för gemene man.



Argumentet faller platt då våra ledamöter i riksdagen inte är pålästa och i stället följer partipiskorna - som vanligt...



Konsekvensen blir den att en liten politisk elit avgör riktningen för svensk politik för oöverskådlig framtid. SUCK!

2008-08-15 @ 09:35:08
Postat av: Roberth Ström

Foghagen det ä en jävligt liten elit kanske 10 personer som läst hela materialet! Vi flyttar all makt till Bryssel. Eu skrota skiten gör om gör rätt

2008-08-15 @ 11:26:14
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Har ni ens bläddarat igenom hela fördraget själva? Bevisa då detta. Sammanfatta det på 3 sidor, och skriv 3 sidor om möjliga problem för sverige. Maila till [email protected]

Kan ni bevisa att ni tagit er igenom det, får ni gnälla bäst fasiken ni vill

2008-08-15 @ 11:49:24
Postat av: Thoralf A

Anonym [email protected]



Om du inte vågar stå med ditt namn får du inget svar.



Du kan gärna maila mig namnet på min mail

[email protected]



Jag har inga hemligheter, har du?



2008-08-15 @ 12:23:26
Postat av: Skånepåg

-> Anonym



Nu har bloggen fått besök av den verkliga experten på EU-fördraget.



Då han anger att 3 sidor är tillräckligt, verkar det som om han själv har studerat och analyserat fördraget mycket noga och anser att just 3 sidor räcker för att få en fullständig bild av innehållet. 2 sidor är tydligen för litet och 4 sidor är för mycket.



Tänk så mycket klokhet som de sammanlagt 170 000 personer som jobbar inom EU (Bryssel och övriga EU-länder tillsammans) har gått miste om!

2008-08-15 @ 12:28:36
Postat av: Skånepåg

Glömde i min förra kommentar, att vi har tydligen nu även fått en självutnämnd gnällombudsman i Sverige.



Genom sin formulering "får ni gnälla bäst fasiken ni vill" så får man tydligen något gnällcertifikat utfärdat och riskerar ingen påföljd av något slag. Annars vet man tydligen inte vad för obehagligheter som kan hända!

2008-08-15 @ 12:36:20
Postat av: Henrik

Portomannen har självklart rätt fördraget finns här



http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/cg00014.en07.pdf



Mycket verkar vara ren flum...



"It shall combat social exclusion and discrimination, and shall promote social justice and

protection, equality between women and men, solidarity between generations and protection

of the rights of the child."



En tresidig sammanfattning av oroväckande ickeflum vore lämpligt... Även om vi inte kan begära att Thoralf gör allt...

2008-08-15 @ 12:37:34
Postat av: Wilson82

Eu-valet kommer att troligtvis SD:s första riktigt stora framgång, SD:s åsikter om Lissabon-fördraget kommer visar bara att de tycker samma sak som många svenskar, som trots det röstar traditionellt (som vanligt).



Nu till något helt annat: Jihad i Malmö och Missional Experiences har startat en petition mot Sharia i Sverige (Malmö), mer info här: http://wilson82.wordpress.com/2008/08/15/stoppa-sharia-upprop-pa-internet/

Postat av: Skånepåg

Blev lite fel i mitt tidigare inlägg.



Skall givetvis vara: "Tänk så mycket klokhet som de sammanlagt 170 000 personer som jobbar inom EU-ORGANISATIONEN (Bryssel och övriga EU-länder tillsammans) har gått miste om!"

2008-08-15 @ 14:29:11
Postat av: Anonym

Säg som det är istället Ni har inte ens en aning om vad det där fördraget egentligen handlar om. Och sen Thoralf, har jag ingen skyldighet att uppge något namn. Jag vill ha en redogörelse skriven av dig där du kan bevisa att du läst igenom och förstått helheten av det. Du är faktiskt i min tjänst. Jag är skattebetalare och medborgare. Så jag ställer samma krav på dig, som du ställer på dom i riksdagen. Men klart, jag kan alltid ta det med dig på lilla puben. Var trevligt sist då vi bytte ord.

2008-08-15 @ 16:39:55
Postat av: Thoralf A

Anonym



Jag sitter inte i riksdagen!



Utan jag sitter i kommunfullmäktige i Kalmar och vi behandlar inte Lissabonfördraget. Det gör däremot våra ledamöter i riksdagen och det är till dessa jag ställer mina frågor.

Jag föreslår att du ställer din fråga till riksdagsledamöterna om de har läst hela Lissabonfördraget.



Hela Lissabonfördraget är inte ens översatt till svenska om jag har uppfattat saker riktigt.



Om vi nu har träffats är det ännu märkligare att du vill vara anonym!

2008-08-15 @ 16:55:40
Postat av: anonym anonym

Jag har ingen skyldighet att uppge ett namn. Jag vill ha information av dig. Det har jag rätt att kräva. Som du själv säger. Du sitter i fullmätige. Försöker du hålla dig undan? Ska du gå samma fegta väg som du påstår att de i riksdagen gör?

Att det inte är översatt än, skulle det vara ett hinder. Du kan väl engelska?



Ska jag tolka detta som att du inte tänker bevisa att du är helt insatt i saken då? Ändå tänker du kritisera andra politiker.

2008-08-15 @ 17:05:18
Postat av: Peter

@anonym

"Säg som det är istället Ni har inte ens en aning om vad det där fördraget egentligen handlar om..."



Det behöver vi inte, då Jens-Peter Bonde EU parlamentariker sedan 1979, har läst och sammanfattat det hela i följande skrift:

uk/article/readerfriendlyeditionofthelisbontreaty" rel="nofollow">http://www.bonde.com/index.php/bondeuk/article/readerfriendlyeditionofthelisbontreaty

Postat av: Skånepåg

Som jag skrivit tidigare. Bloggen är för populär och en nagel i ögat på vissa grupperingar. Man letar efter varje löjlig liten anledning att försöka misskreditera Thoralf och bloggen.



Detta oseriösa beetende som vi nu ser från dessa anonym Internettroll, är endast ett spel för galleriet och där sakfrågorna om EU-fördraget inte har någon som helst betydelse.



Thoralf är inte skyldig att redovisa ett f-b dugg vilka kunskaper han har inom olika områden. Internettrollet skriver att: "Det har jag rätt att kräva." Vilket dj-a trams och barnungefasoner i stil med att då ett barn skriker i affären: "Mamma, mamma jag vill ha godis." Det är den nivån som Internettrollen behärskar till fullo och där ordet ansvar är något som man inte ens förstår innebörden av!

2008-08-15 @ 18:01:31
Postat av: Skånepåg

-> Peter



Tack så mycket för länken. Jag hade detta i min pdf-katalog, men hade inte lagt in URL.



Nu får vi se hur goda engelska kunskaper som Internettrollen besitter. Men det har givetvis ingen som helst betydelse, eftersom det är "trollverksamheten och att fördärva för andra" som är deras enda målsättning.



Varje gång jag kollar i detta dokument blir jag lika bestört över det maktmissbruk som Europas folk utsätts för av från politiker inom Sverige och från EU. Och än värre kommer det bli om detta fördrag skulle förverkligas. Jag ryser vid blotta tanken på denna nya toppstyrda variant av Sovjetunionen!

2008-08-15 @ 18:21:02
Postat av: anonym anonym

Skånepåg

Jo eftersom han sitter i fullmäktige så har han ett visst ansvar, och jag har rätt att ställa krav. Det är en liten bit av demokratin det. Men vi kankse ska sloppa den, så att du kan kasta ut oliktänkare, homosexuella, vänsterhänta och muslimer?

2008-08-15 @ 18:51:31
Postat av: Skånepåg

-> anonym anonym



Vad i h-e har nu Lissabonfördraget med oliktänkare, homosexuella, vänsterhänta, muslimer och (kan jag tillägga) trögtänkare och Internettroll som dig att göra?



Du har möjligtvis rätt att ställa krav på det parti som du röstade på och vi har INTE personval i Sverige. Du fortsätter med ditt dj-a trams och med värre barnungefasoner än då barnet skriker i affären: "Mamma, mamma jag vill ha godis."



Du klarade alltså inte ens av att läsa EU-fördraget på engelska och nu fortsätter du tjafsa om annat på typiskt Internettrollvis. Ett vanligt sätt bland dessa, då ni inte längre klarar av att bemöta de fakta som förs fram i tråden.



Jag återger ett uttryck som mycket väl beskriver din situation: "Du och dina likasinnade är så f-b korkade så att ni begriper inte hur korkade ni är"!



Nu föreslår jag att vi har gett den här "varelsen" tillräckligt med utrymme och lämnar honom i fred, så får han återgå till att leka med sina likasinnade på de partigodkända fulbloggarna. Det är till en viss gräns roande att se hur mycket dumheter man kan locka fram från dessa Internettroll, men till slut blir det alltför tjatigt att läsa deras rappakalja.

2008-08-15 @ 19:42:11
Postat av: Skånepåg

Rättelse avsedd för trögtänkta: "Du har möjligtvis rätt att ställa krav på det parti som du röstade på och vi har INTE DIREKTA personval i Sverige, som t.ex. i Storbritannien.

2008-08-15 @ 19:46:26
Postat av: Anonym

Ditt svar till "anonym" var helt kuckelimuck "Skånepåg " !



Mvh S-E Karlsson .

2008-08-15 @ 19:51:50
Postat av: Kålle

2008-08-15 @ 19:51:53
Postat av: anonym anonym

Skåne



Måste upplysa gamle farbrorn om att vi faktist har personval....

2008-08-15 @ 19:53:49
Postat av: Skånepåg

Jag skrev följande förtydligande 19:46:26 som Internettrollet inte heller förstod BETYDELSEN av och som jag av en ren välgärning än en gång upprepar. Får tänka på att vara övertydlig om jag någon annan gång roar mig med att bemöta Internettroll.



Rättelse avsedd för trögtänkta: "Du har möjligtvis rätt att ställa krav på det parti som du röstade på och vi har INTE DIREKTA personval i Sverige, som t.ex. i Storbritannien.

2008-08-15 @ 20:08:21
Postat av: anonym anonym

Jag har väl mer eller mindre rätt att ställa krav på vilket parti jag vill, eller påstår du att jag enbart har rätt att ställa krav på de jag röstat på? Då är ju ni alla här väldigt vilse, för ingen av er har väl röstat på tex sossarna. Så enligt dig så borde ni ju inte få ställa krav på dom..Snälla e jag så dum så jag helt missar vad du mear. Du upplyste förklara för oss anda som är så dumma och vanliga

2008-08-15 @ 20:35:08
Postat av: Tore

En "noll-nolla" i luren! Har vi tid att lära honom

engelska eller?

Radera bort honom. Han följer ju inte ens med vad

som säges om det negativa med Lissabon-avtalet.

Först bör han ju lära sig vad demokrati är, då

svenska folket inte får rösta på detta "avtal"!

Som väl är, har Irland sagt nej, eller hur "du

namnlöse"! Du kanske inte ens visste om detta?...

2008-08-15 @ 20:57:49
Postat av: anonym anonym

Tore

Jo jag har allt insikt angående detta, och jag har allt kritik emot det med. Men det jag ville ha ut härifrån var en redogörelse från Thoralf. Men det är visst svårt att få sådan information av valda representanter. Vilket jag tycker är svagt. Sen att de flesta här spinner vidare och skapar något annat. Det är snarare tragist.

2008-08-15 @ 21:01:26
Postat av: Kålle

Till anonym



Du skriver "Men det är visst svårt att få sådan information av valda representanter."



Vilka andra politiker har du då ställt krav att få svar från. Vilka är det som inte svarat på dina krav eftersom du skriver valda representanter (pluralis). Om du skriver namnen här, så är vi några som kanske kan hjälpa dig genom att också skriva till samma personer och referera till att du inte har fått någon information och att det är dags att de svarar dig.

2008-08-15 @ 21:36:00
Postat av: Kuno

Väldigt vad känsligt det blev när lite kritik mot Toralfs inlägg på sin blogg. Trampades det på ööma tår?

Min inställning är dock solklar. Folkomröstning om Lissabonfördraget. Det är för övrigt alldeles för lite folkomröstningar i Sverige. Jag efterlyser även folkomröstningar på kommunal nivå.

2008-08-15 @ 22:46:40
Postat av: Whats Wrong with Relativism

Alla kulturer är inte lika! Därför är kulturelativism fel. Se denna film: http://www.youtube.com/watch?v=yo-Y62s1QAs



Och tänk själva! Skrämmande!

2008-08-16 @ 02:19:40
URL: http://www.youtube.com/watch?v=yo-Y62s1QAs
Postat av: Frode Karlsson

Thoralf!



I dessa frågor är du ute och seglar! FRA och Lissabonfördraget går inte att jämföra! Dessutom är varken FRA eller fördraget så dåliga som du anger, utan det är mycket av tyckande här utan substans! Jag har läst och funderat över fördraget - det är inget fel på detta! Dessutom har jag sagt det tidigare att SD:s eller här din Europapolitik är mer än fyrkantig. Må vara att det går att knipa någon politisk poäng på det, men Europa finns och måste hanteras. Att stoppa huvudet i busken går inte! Var gärna kritisk men var det med verklighetsanknytning!

2008-08-16 @ 06:22:23
Postat av: Thoralf A

Frode Karlsson



Allt går att jämföra!

Tänk dig att du bara för vara med att rösta om en av dessa frågor men att du kan välja i vilken du vill rösta. Då måste du göra ett val om du vill kunna påverka beslutet.



Skulle du då avstå från att rösta för att det inte går att jämföra?



Det minsta jag gör är att stoppa huvudet i busken! Att säga att det inte går att jämföra kallar jag snarare att stoppa huvudet i sanden.

Europa finns där givetvis men jag anser att vi skall välja på vilka områden vi vill samarbeta. Miljö och brottslighet är två områden som jag anser borde vara utmärkta områden att samarbeta på men EU har väl inte inneburit några större landvinningar inom dessa områden, tyvärr. I vissa avseenden när det gäller brottligheten har den ju underlättats istället. (Läs om detta i mitt inlägg som kommer senare idag)

2008-08-16 @ 08:00:24
Postat av: Bengt

Naturligtvis vet Thoralf att Frode Karlsson är en fiktiv person med kanske tveksamt uppsåt. Googlar man på Frode Karlsson så är det uppenbart att han är ett internettroll. Vi ser nu en massa troll i farten, eller kanske bara ett. Jag som läser ett flertal bloggar dagligen märker hur deras verksamhet har ökat. Det ligger förstås en tanke bakom. Är det för att få Thoralf att skriva något som kan vändas mot honom och i förlängning Sd? Är det en förberedelse för en smutskastningskampanj mot Sd inför valet 2010? Är det enskilda personer eller är det mer organiserat än så? Vad tror ni är syftet med deras ökande aktivitet Bengt

2008-08-16 @ 08:48:48
Postat av: Skånepåg

-> Kuno

- Vissa personer och grupperingar försöker genom naiva kommentarer att sabotera bloggen. Att bemöta detta är INTE att känna sig trampad på tårna. Men det är klart, att är du själv synnerligen ”ömfotad” så kan man inte begära att du skall begripa detta!



-> Frode Karlsson

"Jag har läst och funderat över fördraget - det är inget fel på detta!"

- Kort och koncist påstående utan tillstymmelse till realism. Detta innebär med stor sannolikhet att du överhuvud taget INTE har läst detta, eller så gäller det klassiska uttrycket "tagit del, men ej förstått"! Hela ditt inlägg består i princip enbart av intetsägande klyschor och du har mage att påstå att Thoralf saknar verklighetsanknytning. Ditt försök att imponera genom en låtsaskunskapsnivå som du i realiteten inte besitter, är alltför genomskinlig och faller platt till marken!



-> Bengt

” Är det för att få Thoralf att skriva något som kan vändas mot honom och i förlängning Sd? Är det en förberedelse för en smutskastningskampanj mot Sd inför valet 2010? Är det enskilda personer eller är det mer organiserat än så? Vad tror ni är syftet med deras ökande aktivitet.”

- Ditt konstaterande är helt korrekt. Thoralf är en pragmatisk kommunalpolitiker och en stor nagel i ögat på det politiska etablissemanget i Kalmar. Det är uppenbart att det är både enskilda personer och olika grupperingar som nu försöker på olika sätt att få bloggen och hans egen person att framstå som oseriös. Ett av målen är givetvis att på olika sätt ”psyka” Thoralf så att han minskar på sin politiska aktivitet. Ett annat mål är självfallet att ”trötta ut” vettiga människor från att besöka bloggen (en av de populäraste politikerbloggarna i Sverige) genom allt det trams som man skriver. Det senare får troligtvis den motsatta effekten, att fler personer blir roade över att se hur erbarmligt illa ställt det är med kompetensen hos de politiker och deras sympatisör som nu håller på att ödelägga vårt fosterland!

2008-08-16 @ 10:05:52
Postat av: Skånepåg

-> Bengt



Skall givetvis vara sympatisörER i sista meningen.

2008-08-16 @ 10:38:27
Postat av: Frode Karlsson

Till Skånepåg!



Litet trist inlägg du skrev! Det är klart att jag läst fördraget - mitt jobb alltså! Verklighetsanknytningen avåg synen på samarbetet i Europa och inget annat! Om du läst vad jag skrivit tidigare, så har jag inte stucket under stol med min kritik av SD:s europapolitik, samtidigt som jag sagt att jag stöder SD i andra frågor. Finns det något politiskt parti som man kan svälja helt - med hull och hår?

2008-08-16 @ 12:28:04
Postat av: Skånepåg

-> Frode Karlsson



Klart att det är trist när man blir avslöjad och genom din kommentar, med försök till krystad bortförklaring, så förstår jag fullkomligt din emotionella reaktion!



2008-08-16 @ 13:29:08
Postat av: anonym anonym

Är det en satt sak inom SD, att är man kritisk emot er är man ett troll och bara allmänt dum i huvudet. Ju mer jag läser denna bloggen och andra SDbloggar så ser jag ett sådant mönster. Står detta om troll och fördummande av andra människor med politiska stadgar?

2008-08-16 @ 13:35:56
Postat av: Kålle

Till anonym anonym



Varför forsätter du med samma gamla frågor i stället för att besvara mitt tidigare inlägg?



"Du skriver "Men det är visst svårt att få sådan information av valda representanter."



Vilka andra politiker har du då ställt krav att få svar från. Vilka är det som inte svarat på dina krav eftersom du skriver valda representanter (pluralis). Om du skriver namnen här, så är vi några som kanske kan hjälpa dig genom att också skriva till samma personer och referera till att du inte har fått någon information och att det är dags att de svarar dig."

2008-08-16 @ 13:46:41
Postat av: Frode Karlsson

Skånepåg!



Förstår inte vad du far efter??!!! Avslöjad på vad sätt? Krystad kommentar? Du vet lika bra som jag att varken du eller jag kan gå ut med våra riktiga namn, så jag kan inte hänvisa till det som skulle styrka mina påståenden. Jag är jurist, vilket har framgått tidigare. I dessa fall så vet jag hur läget ser ut! Sedan kommer politiken in och personliga upplevelser av livet, och då kan man värdera saker på olika sätt. Det är ju det som gör och ger debatten!



Nu har jag inte svarat på Thoralfs svar till mig. Jag gör det nu! I de här frågorna sammmanfaller inte dina och mina åsikter helt. Helt naturligt! Jag har sagt det förrut - du gör ett jävla bra jobb med din blogg! Fortsätt! Vi är många här i landet som läser dig dagligen, men det innebär ju inte att vi alltid håller med dig till 100%! Ehuru oftast nästan!

2008-08-16 @ 15:26:28
Postat av: Frode Karlsson

PS. Det är nästan så att jag blev litet sur för en stund sedan! Internettroll vad är det? Jo, massor av människor som skriver under antaget namn. Jag använder namnet Frode Karlsson, när jag går ut med kritik i känsliga frågor som den om invandringen. Det är bättre att det sägs det som skall sägas än att tystnad råder. Det går säkert att hitta Frode på nätet, men läs då också vad han sagt! Knappast snälla saker för de etablerade partierna!



Lissabonfördraget läste jag faktiskt på franska - det fanns ingen annan version, när fördraget var purfärskt! Kan en jurist som läser fördrag på franska stödja SD? Visst, inga problem! Förutsatt att debattaket också är högt i SD! Uppriktigt sagt så tror jag att det är högre än i de flesta partier! Annars vore ju inte SD just SD! Frihetspartiet där vi säger vad vi tycker! Låter det fel?

2008-08-16 @ 15:55:35
Postat av: anonym anonym

Kålle

ja ingen inom SD vill svara på mina frågor.

2008-08-16 @ 17:07:12
Postat av: Skånepåg

-> "Juristen Frode Karlsson"



"Internettroll vad är det? Jo, massor av människor som skriver under antaget namn."

Helt felaktigt och något som du borde känna till OM du är jurist. Ett Internettroll är en användare som skriver inlägg på Internet med huvudsyftet att reta upp övriga användare. De är ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog eftersom syftet är att skapa ilska, vanmakt och rent allmänt skada stämningen hos övriga användare. En företeelse som tycks bli allt vanligare på den här bloggen!



Att använda sig av en pseudonym är i högsta grad en berättigad försiktighetsåtgärd, med anledning av att personer i samhället som AFA och andra grupperingar anser att våld och trakasserier i högsta grad är berättigat mot ”oliktänkande”.



Att då använda ett skenbart riktigt namn för att ge intryck av att framstå som seriös, är rent ut sagt ruttet. Den enda Frode Karlsson som finns i Sverige bor i Lund och är 22 år gammal. Eftersom du i ett tidigare inlägg här på bloggen skrivit att du inte är purung, så är det simpelt mot den här grabben att använda samma namn. Vad har han gjort dig för illa, eftersom du måste utsätta honom för detta?



Förslag till framtida lämplig pseudonym torde då vara juristen, så får vi se hur ev. kommande kommentarer svarar mot detta. Förresten när jag läser jurist och har sett namnet Frode Karlsson i anknytning till olika debattbidrag, som berör en viss mellansvensk stad, får jag vissa intressanta associationer!

2008-08-16 @ 17:50:11
Postat av: Frode Karlsson

Skånepåg!



Det vore ju kul om du hade något i sak att säga! Jag drar mig nu från debatten. Återkommer när det finns något att säga.

2008-08-16 @ 18:08:49
Postat av: Skånepåg

-> Juristen Frode Karlsson



Att inte klara av att kommentera mitt senaste inlägg, blev tydligen för avancerat. Svagt att du inte kunde hitta på en bättre ursäkt!



By by Looser!

2008-08-16 @ 18:24:31
Postat av: Frode Karlsson

Faktiskt inte lika svagt som att du inte kan hålla dig till saken, nämligen Lissabonfördraget! Var det inte det vi pratade om?

2008-08-16 @ 18:29:33
Postat av: Frode Karlsson

Rent allmänt tycker jag att personangrepp i debatten är ganska trista - visst kan man vara litet syrlig någon gång, men det är de goda sakargumenten som vinner i längden! Sedan må folk vara anonyma eller inte. En god debatt med sådana argument stärker prestigen för en blogg!

2008-08-16 @ 18:47:30
Postat av: Kålle

06:22:23 Må vara att det går att knipa någon politisk poäng på det, men Europa finns och måste hanteras. Att stoppa huvudet i busken går inte! Var gärna kritisk men var det med verklighetsanknytning!



12:28:04 Verklighetsanknytningen avåg synen på samarbetet i Europa och inget annat!



Den som först ansågs sakna verklighetsanknytning var givetvis Thoralf men sedan fick det av någon anledning en helt annan betydelse.



Ovanstående säger väl allt om vad det är som Frode håller på med här på bloggen. Håller helt med om vad Bengt skrev i sin kommentar om Internettroll.

2008-08-16 @ 19:28:03
Postat av: Thoralf A

Nu håller jag inte med en rad av er som kommenterar på min blogg.



Frode Karlsson har kommit med många bra kommentarer under lång tid och jag uppskattar hans konstruktiva kritik. Att han inte delar min kritik angående EU ser inte jag som något negativt utan det kan bara föra dialogen framåt.

Om alla har samma åsikt på den här bloggen och bland dem som skriver kommentarer blir bloggen ganska ointressant med tiden.



Frode Karlsson är definitivt inget troll utan en person som har ett mycket konstruktivt tänkande och jag hoppas Frode fortsätter att läsa min blogg i fortsättningen och även kommenterar när han finner det befogat.



Samtidigt vill jag att ni som ser internettroll på min blogg att ta det lite försiktigt med era omdömen och istället bemöta de argument som framförs.



Skulle någon tokstolle eller internettroll börja med att "bombardera" bloggen med kommentarer så plockar jag bort dessa och blockerar den IP-adressen. Men detta gör jag dock bara i undantagsfall och det sköter jag.



Jag vill ha en levande blogg, där kommentarerna inte är modererade.



Därför vill jag att alla vårdar sitt språk och inte ger våra politiska motståndare enkla poänger genom ogenomtänkta kommentarer.

2008-08-16 @ 21:10:40
Postat av: anonym anonym

Heder åt det sista du skriver där. Hoppas bara att dina "fans" här följer din önskan.

2008-08-16 @ 21:15:40
Postat av: Erik

Vem orkar debattera med indoktrinerade fans till Mao & Stalin som går första ring i gymnasiet och har kommunister till lärare? :)



90-talet ringde. De ville ha sina anonyma floskler tillbaks.

2008-08-16 @ 22:19:00
Postat av: s-e karlsson

På Jinges blogg den 24/6 kan man läsa att Sverige behöver 1000000 invandrare nu ! Hur innerst ini glödheta h......t kan man påstå en sån sak ? SAS drar ner ,Vargön lägger ner med 340 arbetslösa som följd , sörmlands landsting ska dra ner på hundratals jobb ! Bara under föregående vecka försvann det tusentals jobb samtidigt som man säljer ut vinstgivande svenska företag med påföljd att arbeten försvinner ur landet ! Att då vilja ha hit arbetslösa , analfabeter och pensionärer för att ytterligare försämra för Sverige, ja det övergår iallafall mitt förstånd !



Mvh S-E Karlsson .

2008-08-17 @ 06:32:28
Postat av: Sessan

Erik!



Game, set och match till fjortisar och troll.



Med hänsyn till onödig hypertoni blir det nu enbart "bakjour".



De fyras gäng!

2008-08-17 @ 12:08:25
Postat av: Roberth Ström

Jinge är en idiot som ingen ens bör läsa! En person som älskar avgrundsvänstern!

2008-08-18 @ 11:48:13
URL: http://surabloggen.wordpress.com/
Postat av: Frode Karlsson

Thoralf!



Apropos europapolitiken, EG/EU m.m., så finns det två böcker som jag tycker är väldigt bra Ulf Bernitz och Anders Kjellgren, Introduktion till EU (2008), och Göran Lysén, Att studera folkrätt och EG/EU : en kort introduktion till vidare studier (2006). För att få den fulla bilden, så får man lägga böckerna ovanpå varandra så att säga. Kanske något för övriga att ta till sig? Men det är tufft innehåll och ett typiskt sömnpiller!

2008-08-18 @ 17:15:08
Postat av: Micael Foghagen

Tack för tipset.

2008-08-18 @ 18:30:17
Postat av: J

Svenska institutet för europapolitiska studier

har en webbplats om EU:s nya grundfördrag (Lissabonfördraget):

www.lissabonfordraget.se/

2008-08-19 @ 00:05:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0