ISLAMOFOBI OCH SD-FOBI

Ikväll har jag lyssnat på en föreläsning om islamofobi, föreläsare var Mohmmad Fazalhashemi som är docent i idéhistoria vid Umeå universitet.

                   70599-122

Anledningen till att går på dessa föreläsningar är givetvis att öka på mina kunskaper i dessa ämnen.

Föreläsaren började med att påpeka att islamofobi är inte att rikta kritik mot innehållet i islam eller dess tolkningar. Detta borde framförallt vänsterns företrädare ta sig en rejäl funderare på. Han påpekade också att det i koranen inte fanns något förbud mot att avbilda profeten Muhammed utan det är vissa grupper inom islam som gjort denna tolkning.


Jag tänker inte referera föreläsningen utan bara nämna några reflektioner. Precis som vid föreläsningen om hatbrott fanns det inte några andra förtroendevalda politiker på plats.. Vänsterpartiets företrädare hade säkert kunnat lära sig ett och annat.

Vid den efterföljande diskussionen tog jag upp det debattklimat som råder där alla som kritiserar islam omgående blir stämplade som islamofob eller rasist. Mohmmad Fazalhashemi instämde i min tolkning och menade att det gått inflation i användandet och att det hämmar den debatt som borde finnas.


Jag tog upp islams kvinnosyn som exempel där ingen etablerad riksdagspolitiker vågar kritisera islam idag. Socialdemokraterna är ett utmärkt exempel på detta. När det så kallade pigavdraget debatterades var s-politiker snabba att fördömde det som en kvinnofälla. Samma sak gäller just nu då vårdnadsbidrag debatteras och socialdemokratiska politiker kallar återigen detta för en kvinnofälla och tidningarna fylls med debattartiklar och insändare i ämnet. Man kan faktiskt få uppfattningen att de är centralt skrivna av socialdemokraterna.

Men när imamen Abd al Haqq Kielan säger "Det är tveksamt om kvinnor bör ha rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet" är dessa socialdemokrater knäpptysta. Då ser inte en enda s-politiker detta som en kvinnofälla utan istället handlar det om mångkultur och då är det givetvis inte något negativt. En anledning till detta är den politiska korrektheten men även risken att kallas islamofob eller rasist finns nog i bakhuvudet på många politiker.


I slutet av diskussionen nämnde jag att jag var sverigedemokrat vilket tydligen upprörde någon, tänker inte namnge personen. På väg hem från föreläsning blev jag upphunnen av personen som på ett otrevligt sätt uttryckte sin negativa uppfattning om oss sverigedemokrater. Under hela diskussionen efter föreläsningen som varade ca 1 timme uttryckte denne person inte ett enda ord men ute på trottoaren gav han istället prov på sitt nedsättande språkbruk och inskränkta synsätt.


Visa personer säger sig stå för alla människors lika värde men de brukar ofta vara de största syndarna själva.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

Väl talat!

2007-09-27 @ 18:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0