TV4 PÅ RÄTT VÄG?

Jag börjar bli ordentligt trött på svensk media som vid varje tillfälle de skriver om Sverigedemokraterna eller Dansk Folkeparti mer eller mindre alltid inleder med epitetet främlingsfientliga sverigedemokraterna eller främlingsfientliga Dansk Folkeparti.

Här kommer två exempel från en av våra största dagstidningar som jag aldrig lägger en krona på att köpa.

70599-178

Samma sak gäller för Sverigedemokraterna

70599-180

Efter att jag de senaste veckorna läst en hel del om valrörelsen i Danmark och på danska webbsidor har jag märkt en stor skillnad i hur svensk och dansk media rapporterar.

I dansk media sätts aldrig något epitet på Dansk Folkeparti medan det i svensk media alltid sätts epitetet främlingsfientliga.


Wikipedia förklarar politiska epitet på följande sätt

"Ord som används för att håna eller förolämpa vissa politiska åskådningar och deras anhängare "


Jag börjar då givetvis fundera över om inte detta kan betraktas som någon form av mobbing. På wikipedia finner jag då denna förklaring på en typ av mobbing.

"Verbal mobbning (rykten, hån, hot, glåpord, öknamn, klotter, nedsättande kommentarer)"

Döm själva om inte det media sysslar med är en typ mobbing och diskreminering av en grupp människor. Jag protesterar inte om det i något sammanhang skulle skrivas främlingsfientligt men när det används mer eller mindre konsekvent är det något som är sjukt bland journalister eller rent av hos en hel yrkeskår.


Svensk media ägnar sig åt en systematisk mobbning av sverigedmokraterna i Sverige och av t.ex. Dansk Folkeparti i Danmark. Sverigedemokraterna får alltid epitet främlingsfientliga påklistrat oavsett vad en artikel eller inslag handlar om.


Läs gärna Robstens blogg/inlägg med samma tema som mitt inlägg.


Jag kan bara konstatera att man kommit betydligt längre i Danmark vad det gäller yttrandefrihet och tolerans med olika politiska åsikter.

Idag uppmärksammas Robstens blogg av Jyllands Posten och den snedvridna rapporteringen av det danska valet i svensk media. Läs mer här

Men kanske det ändå finns ett ljus i mörkret. Jag hittade detta på TV4 webbsidor och man får väl hoppas att det smittar av sig på övrig media i Sverige.

70599-179

Jag hoppas att Anne Lagercrantz står för sitt ord och att nyhetsbevakning sker på ett så objektivt sätt som vi svenska medborgare förväntar sig av en nyhetsredaktion.
Men det kanske är att hoppas på för mycket.


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

Hej Thoralf!

Jag tror tyvärr så, att man har haft brainstorm på TV4 för att "koka ihop" ännu mer dj-skap när man ser att DF har ökat och att det kan innbär något positivt för SD. Man vill hitta nya vägar till en effektivare smutskastning!

Detta kan kanske innebära, att man i stället gör flera inslag om SD där man medvetet missförstår, vinklar och felrapporterar allt som sägs och görs av SD för att "effektivare" vilseleda tittarna?

2007-11-15 @ 00:41:26
Postat av: AW Svensson

En enkel retorik inbäddat med ett antal främlingsfientligt har varit ett enkelt sätt att göra sig populär i de politiskt korrektast sällskap. Men tiderna förändras liksom verkligheten, det går inte längre att tro att man kan lura svenska folket som trots allt lever i verkligheten. Skall man bekämpa SD så får man göra som i Danmark, inse problematiken med massinvandringen och försöka gå i takt med övriga Europa.

2007-11-15 @ 09:22:40
Postat av: Marthin

Viktigt att nämna just när det gäller Aftonbladet, det är att LO äger 50,1 % av aktierna samt att innehavet utgörs av preferensaktier med fast avkastning. Vidare så har LO vetorätt vid tillsättande av politisk chefredaktör, och ägandet garanterar att ledarsidan förblir "oberoende socialdemokratisk".

LO:s arbete att "stoppa"* SD, präglar i mycket även Aftonbladets artikelhantering.
(*= att S-väljare inte skall _forsa_ över till SD)

Sedan en tid har jag omnämnt Aftonbladet som LO-bladet i diskussionerna, ett alias som börjar bli mer än väl förstått nu för tiden.

2007-11-15 @ 16:53:44
URL: http://www.politiska.se
Postat av: Rune

Det danska valet är över och Dansk Folkeparti tycks ha tagit ett mandat ytterligare.
Men jag är irriterad över att jag inte kan hitta valresultatet någonstans i ett översiktligt stapeldiagram där de olika partiernas plus eller minus jämförs med föregående val.
Någon som har ett tips?

2007-11-15 @ 20:08:17
Postat av: Thoralf A

Rune, testa denna sida som jag följde under valkvällen.
http://www.dr.dk/nyheder/Temaer/Politik%20temaer/2007/Valg

2007-11-15 @ 20:35:03
Postat av: Rune

Jo! Jag har tittat där. Men hittade inget stapeldiagram. Dessa är ju vanliga i opnionsundersökningar och i svenska val. De ger ju också en bra överblick och visar hur utvecklingen har gått.

2007-11-16 @ 09:46:05
Postat av: Snurre Sprätt

En ko är en ko och en gris är en gris.

2007-11-16 @ 14:35:43
Postat av: Thoralf A

Snurre Sprätt, ett lysande prov på din intelligens.

Vi väntar med spänning på nästa inlägg.

2007-11-16 @ 15:23:17
Postat av: vmm

Läs gärna Kennet Luttis ledare i Arbetarbladet 071115 (www.arbetarbladet.se (hittar ingen direktlänk)) om det danska valet. "Danska väljare bakom rasister".

Här är dom ord och uttryck som jag hittar som beskriver DF och danskarna:

"ett uttalat rasistiskt parti", "Högern och rasisterna styr", "islamofoberna i Dansk folkeparti", "den muslimföraktande partiledaren", "Europas mest främlingsföraktande", "litet fördomsfullt och inskränkt rike", "Danmark är i grunden främlingsföraktande, islamofobiskt, självcentrerat"

Missade han något epitet? Jag tror inte det.

2007-11-16 @ 16:02:02
Postat av: vmm

"Missade han något epitet? Jag tror inte det." skrev jag. Oklart uttryckt, kanske. Jag menar att han fick med allt man brukar höra.

En aning tröttsamt med alla dessa epitet.

2007-11-16 @ 16:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0