HÖGENÄS ORDE


Utsikt Högenös orde.                                  Foto Thoralf Alfsson

Har tagit paus från motionsskrivandet till riksdagen idag. Har bara skrivit ett blogginlägg om Barometern och Östran som jag publicerar imorgon. Jag har stället njutet av det väldigt fina vädret. Tagit en tur på Öland och bland annat besökt Högenäs orde, där det finns en gammal fyrbåk i kalksten.


Fyrbåk.                                              Foto Thoralf Alfsson

Undrar om inte dessa fyrbåkar också användes för att lura skepp att gå i kvav.

Idag har även tranorna haft stor parad längs Ölands östra kust. Jag vet inte hur många fågelsträck med tranor som glidit förbi med sina karakteristiska läten. Ibland gick det inte mer än ett par minuter mellan sträcken. De passerade förbi alldeles över Högenäs orde. En minst sagt mäktig syn när ca hundra tranor passerar över huvudet.


Tranor.                                              Foto Thoralf Alfsson

Jag gissar att flera tusen tranor passerat längs Ölands östra kust idag.

Jag måste köpa mig en bättre kamera än den jag har. Köpte den 2004 och den har funkat väldigt bra men det skulle vara roligt med en systemkamera igen.


Kommentarer
Postat av: Pelle P

Ja en digital systemkamera har stått länge på önskelistan,men jag tycker du har helt OK bilder med kameran du använder nu. Jag gillar dina bilder skarp Thoralf,gärna mer lokala och neutrala reportage från din ort där du bor & jag är född.En dum fråga,vilken del av Öland ligger Högenös orde?

2011-09-24 @ 23:14:10
Postat av: Thoralf Alfsson

Högenäs orde ligger öster om Källa på norra Öland.

2011-09-24 @ 23:16:19
Postat av: Pelle P

Då är det inte så bövelens långt från min fiskeplats. Detta måste jag besöka,mycket vackert. Tack för tipset Thoralf.

2011-09-24 @ 23:45:47
Postat av: Magentan

Härliga bilder Thoralf! Jag hoppas att du har haft en lugn och skön dag.



Höstfärgerna på lövträden börjar visa sig nu, och det är dags att få upp båten på land igen innan de riktiga höststormarna dånar in.



Sommaren är alltför kort - vemodigt! Men varje årstid har sin tjusning i Sveriges vackra natur.

2011-09-25 @ 00:05:44
Postat av: Pelle P

Angående fyrbåkarnas funktion så tror jag att dom både hjälpte & stjälpte. Har en bok som heter Konungens kapare som beskrev svenska flottans tjuvknep mot utländska skepp med Konungens välgång med så kallade kaparbrev.Dom var väldigt aktiva i Göteborg på tiden det begav dig. Där kapades skepp & brändes falska båkar för att få skepp på grund för att plundras,var kanske samma på andra ställen över landet.

2011-09-25 @ 00:09:29
Postat av: Gubben o Gumman

Brandnytt nya Kalmar : Brand fordon 02.07 Norrliden

Två systrars väg.



Källa: Larmkartan Barometern Oikofoben

2011-09-25 @ 03:32:20
Postat av: Karlskronabloggen

Mycket fina bilder Thoralf!



Visst blir det bättre bilder med en systemkamera och min Olympus E-510 tar ibland fantastiska bilder, men den är ibland lite otymplig att ha med sig för vardagsbilder så jag föredrar en "liten" och en "stor" kamera och idag hittar man ju alldeles utmärkta "små" digitalkameror för kring tusenlappen.



Sen räcker ju kvalitén från småkamerorna helt för att publicera bilder på webben, men det går ändå inte att jämföra med systemkamerorna om man t ex vill beskära en bild kraftigt och bara ta med en liten del av fotot!

2011-09-25 @ 06:02:13
URL: http://www.karlskrona.nu/blogg/
Postat av: Putte

På tal om Olympus så har de nyss släppt en serie "lite mindre" systemkameror, varav denna är den "största" och dyraste. De andra heter EP-L3 och EP-M1.



http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12580797

2011-09-25 @ 07:25:08
Postat av: AWSvensson

LO rasar mot ett nytt asylförslag.Migrationsverket vill införa en snabbare väg för asylsökande att få uppehållstillstånd. Har man inte skyddsbehov så ska man få stanna om man bli erbjuden ett jobb . Vad detta leder till har man från Sverigedemokratiskt håll redan räknat ut ,men nu inser även LO att detta kommer att leda till lönedumpning,när företag pressar ned löner för att ge arbetsintyg. Detta resulterar i praktiken till fri invandring och införsel av okvalificerad arbetskraft,något som är allt annat än bristvara idag. Allt för att Migrationsverket är både lata okunniga och vill spara pengar.

När det gäller bilder på nätet med den upplösningen så ställs inte större krav på kameran,en modern kompakt kamera duger gott . Det finns mycket vackert i detta land,så det är inte där det brister.

2011-09-25 @ 09:31:48
Postat av: AWSvensson

Hur mesig får man vara,kan inte flygbolagen förklara för passagerarna att om de inte uppför sig enligt gällande regler så åker man av. Hade man slängt ut några gaphalsar så hade det nog inte varit något problem för denna person att återse sitt hemland.

Postat av: Tony Ingman



Består det Svenska rättssystemet enbart av full blodsidioter?Två av våra så kallade berikare

sysslade med import av vatten pipstobak i stor skala, betalade naturligtvis ingen skatt på en

summa av hundra miljoner, blev påkomna, dömda av

tingsrätten, men släpptes fria i väntan på att

straffet skulle börja avtjänas. Nu är båda fösvunna

tillsammans med pengarna??? Konstigt va? men vad hade idioterna inom rättsväsendet förväntat sig?

Kommentaren från domaren i målet när han får reda på att dom är försvunna "Det hade jag inte väntat mig". Samhällets största problem blir väl nu att

få reda på var dom bor så att bidragen kan skickas dit!

2011-09-25 @ 09:52:05
Postat av: allemand

@Thoralf, apropå åldern på politiker, tror du att det är yngsta tranan längst fram? Fåglarna är smartare än människor bevisligen.

2011-09-25 @ 10:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0