BAAS-HAT

På Expressen finns journalisten David Baas. Hans uppgift på tidningen tycks vara smutskastningsartiklar om SD. Idag får vi ett nytt exempel på detta när han med rubriken ”SD smög undan miljardmiss” på ett mycket bedrövligt sätt försöker ge Sverigedemokraterna skulden för något som partiet skött helt enligt ”regelboken”.

Hela artikelns syfte är ett försök att skuldbelägga SD för räknefelet och dessutom försöka få det att framstå som att vi försökt mörka det när vi fick kännedom om felet. Vilket är fullständigt felaktigt men samtidigt visar det med stor tydlighet hur David Baas agenda ser ut.

David Baas upprepar räknemissen vid ett flertal tillfällen i artikeln men först i absoluta slutet av artikeln skriver han att SD skyller på RUT, Riksdagens utredningstjänst. I artikeln skriver David Baas att ”taktiken från SD:s sida har varit att låtsas som ingenting”.

Detta är en fullständig lögn från David Baas!

Nu vill jag rätta ut begreppen enligt min uppfattning och min kunskap. Inför årets budget gav SD i uppdrag till RUT att göra kostnadsberäkningar på en lång rad områden. Svaren från RUT har kommit in och dessa svar har utgjort underlag för vår budget som presenterades i början av oktober i riksdagen. Ca en vecka efter denna presentation informerades vårt parti av RUT om ett fel på drygt 5 miljarder kronor. En tjänsteman på RUT hade förväxlat två begrepp i sina beräkningar vilket fick denna konsekvens. Enligt ett rykte blev tjänstemannen så bedrövad över misstaget att han/hon sjukskrev sig.

Beräkningsmisstaget hörde till arbetmarknadsområdet då det var instegsjobb och nystartsjobb förväxlats av tjänstemannen på RUT.

Hur agerade vi då som parti?

Efter som jag var den som först konfronterades med detta problem i Arbetsmarknadsutskottet då Sven-Olof Sällström just vid det tillfället var förhindrad att deltaga. Vid mötet som var i slutet av oktober informerade jag hela utskottet och utskottskansliet om att RUT gjort ett misstag i ett utredningsuppdrag och att vi innan behandlingen av budgeten för respektive utgiftsområde skulle inkomma med förändringar tillföljd av detta beräkningsfel från RUT.

Detta har sedan skett i alla de utskott där vi har varit tvungna att göra förändringar. RUT har djupt beklagat misstagit och tagit på sig hela ansvaret för det inträffade. De har också berättat att för ett antal år sedan gjordes ett misstag på hela 20 miljarder kronor i ett utredningsuppdrag för Socialdemokraterna vilket inte gav någon större uppmärksamhet i media. Nu är det dock Sverigedemokraterna som drabbas och då skall de också skuldbeläggas enligt David Baas.

Alla övriga partier har alltså varit medvetna om felräkning och sett våra förändringar i alla utskott och har därmed kunnat kritisera RUT för deras misstag eller informera media om RUT:s misstag men det har de inte sett som särskilt klokt då det kan vara de själva som drabbas nästa gång.

Att som David Baas påstå att SD försökt dölja detta är en fullständig lögn. Artikeln säger mer om David Baas än vad den säger om Sverigedemokraterna.


Kommentarer
Postat av: Dumle

Det går att ställa frågor till lögnaren på:



[email protected]



2011-11-27 @ 12:58:51
Postat av: Sandra

Under dessa dagar gör media allt de kan för att vinkla informationen från SD. De roliga är att de inte tror att någon ser i genom det. Själv läser jag knappt expressen och aftonbladet längre pga detta.

2011-11-27 @ 13:05:42
Postat av: Magentan



"Artikeln säger mer om David Baas än vad den säger om Sverigedemokraterna."



Ja, det stämmer, men det gäller tyvärr endast för oss här som läser Thoralfs eminenta blogg, och hur många är vi jämfört med Expressens upplaga, som ligger på närmare 300 000 ex?



Kanske Avpixlat också tar upp det, så blir det åtminstone några till som får en skymt av medias bluffande om SD.

2011-11-27 @ 13:41:33
Postat av: Svensson

Låg standard på journalisterna på Expressen, Expressen upplaga minskar för var dag, någon som är förvånad ?

2011-11-27 @ 13:56:22
URL: http://svenssonsfunderingar.wordpress.com/
Postat av: Tjadden

En bra fråga, gäller inte lagen för journalister kan de sprida lögn och förtal obehindrat utan åtal för uppvigling som denna samhällsfrånvända journalist gör sig skyldig till, men han kanske bara är en städerska på Expressen?

2011-11-27 @ 14:23:09
Postat av: Magentan

... Och alla dessa soffprogram i TV. Under det här året har morgonsofforna i de olika TV-kanalerna nötts blanka av rumpor tillhörande "SD-experter" från olika läger, främst vänsterfolk, och ofta har åtminstone en av de självutnämnda "SD-experterna" från anti-SD-organisationen Expo suttit med för att fritt och oemotsagd få delge tittarna lite av sitt "enorma och gedigna kunskapsförråd" om SD.



Samtliga dessa soff-experter har det gemensamt att de har varit oerhört eniga om vad SD vill, vad SD tror, vad SD menar, vad SD tycker, vad SD är ute efter, hurdana SD är egentligen, vilken människotyp SD:s sympatisörerna tillhör, varför SD säger si och varför SD säger så, varför SD gör si och varför SD gör så ...osv.



Vem vet mest om SD? Det kan möjligtvis inte vara så att sverigedemokraterna själva kanske vet mest om sverigedemorkaterna?



Hur ofta får en sverigedemokrat sitta med och diskutera sverigedemokrater i de där blanknötta sofforna? Vad jag kan påminna mig så har jag under detta första år för vårt nya riksdagsparti endast sett en sverigedemokrat en gång i ett soffprogram. Men han fick inte sitta med i soffan. Sven-Olof Sällström fick inte ens sitta över huvud taget. Han fick vackert stå vid något köksbort utanför "finrummet" och svara på mer eller mindre insinuanta frågor från programledaren under några minuter innan hon gick in till sofforna i "finrummet" och hälsade välkomna till de för denna dag inbjudna SD-experterna.



Kvar vid köksbordet stod Sven-Olof Sällström, förmodligen något konfunderad över vad programledaren menade med den där sista hastigt framslängda frågan om texten på de gula tröjor som hon påstod att en del SD-medlemmar hade på sig under Almedals-veckan. Varför sa hon att det skulle ha stått "Bevara Sverige Svenskt" på tröjorna? Var inte det namnet på någon gammal extremhöger-organisation från 80-talet? Varför skulle SD:are ha en sådan text på sina tröjor?



Detta tröj-inslag blev faktiskt fällt av granskningsnämnden senare. Men vad spelade det för roll? Att det flera månader efteråt står en liten notis i någon tidning om någon fällning av något program är det ändå inga tittare som noterar. Huvudsaken var att SD fick en släng av skitprat-sleven, som ju var den avsedda effekten.

2011-11-27 @ 14:41:08
Postat av: Gubben o Gumman

Nu har nog sändarna ringt till "praoeleven" som bevakar landsdagarna hon svamlar fram att "bara" beslut i 19 motioner av 58 hittils har fattats,samt kritiserar att man inte drar nedtaltiden som man gör i ETABLERADE partier när tidsbrist uppstår.



Sparka Ewa Hamilton

2011-11-27 @ 14:43:27
Postat av: Gubben o Gumman

David Baas bör få en egen avdelning i "släktträdet med mycket info ända ned till han lekte med pitten första gången.



Problemet är bröderna Donkey som inte lägger sej i den operativa "taggtrådsby journalistik" och dess inkastare som tex David Baas.



Jaga Ingvar Kamprad samt Sverigedemokrater går bra i dessa religiösa schizofrenslaktares värld 50 år efter sin tid och som verkar i fel land mot fel människor.



J-vla idioter på ren svenska

2011-11-27 @ 14:51:00
Postat av: Karlskronabloggen

Ja, David Baas är verkligen bedrövling och fullt i klass med två av damerna som skriver ledare i Expressen, även om jag nu tycker att Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida står i en viss särklass med sina totalt verklighetsfrånvända och påhittade ledarsidor.

2011-11-27 @ 14:55:46
URL: http://karlskrona.nu/blogg/
Postat av: Renen

David Baas är en hjälte! Det är väl helt underbart att SD inte kan vila tryggt en sekund. Allt ska grävas upp till ytan och publiceras, detta är bara början, var så säker. Avslöjanden och liknande, och framför allt, att partiet och dess väljare vill olika saker. Det kommer göra att Sveriges riksdag kommer att vara befriat från SD efter valet 2014.

2011-11-27 @ 15:15:18
Postat av: Stefan K

Visst ser man en agenda i att gammelmedia just i dagarna "råkar" publicera den ena negativa artikeln efter den andra om SD.

Nu ska jag ägna resten av veckan åt att gräva lite om David Baas och publicera det som kommer fram på en viss blogg.



Renen kommer att bli mäkta besviken i september 2014, men vem bryr sig?

2011-11-27 @ 16:01:26
URL: http://petterssons.bloggsida.se/
Postat av: Skeåning

Stefan K, tror minsann Renen skriver i sömnen för hans resonemang kan endast ha hemvist i drömmarnas värld.



Expressen är klart värst i sin hetspropaganda. Förutom just Lindberg på aftonbladet som står i en klass för sig själv. Jag tycker Svd är den tidning som håller sig relativt välbalanserat.

2011-11-27 @ 16:10:36
Postat av: Tony Ingman

Du Renen, har du kommit bort ifrån flocken? du verkar visst ha tappat förståndet också, ifall du

någon gång haft något. Den dröm du har kommer nog

istället att bli till en rejäl chock, med ett SD

som vid valet 2014 passerat tvåsiffrigt med råge.

David Baas är en skitstövel, precis som 95 % av

alla svenska journalister.

2011-11-27 @ 16:12:50
Postat av: Gubben o Gumman

OT : Missa inte artikeln om "kurriduttern som satte på en 13-årig "blonda Anna"

Källa :Östran

2011-11-27 @ 16:21:19
Postat av: Tony Ingman

Efter Jimmy Åkessons Artikel i Svenska Dagbladet

i Lördags roade jag mig med att läsa alla kommentarer

ock konstaterade att 90 % av c:a 300 st var

positivt inställda till SD och Jimmy Åkesson.

Det rör på sig, eller hur Renen?

2011-11-27 @ 16:23:24
Postat av: Stefan K

Funderar ni någon gång över SVT:s ibland väldigt partiska rapporteringar och politiska agenda ska ni läsa detta

http://petterssons.bloggsida.se/politik/svt-for-alla

2011-11-27 @ 17:02:46
URL: http://petterssons.bloggsida.se/
Postat av: Renen

@ Tony Ingman

Rör på sig? Det gör det verkligen! Men som sagt du har en uppfattning om valet 2014 jag har en annan, helt ok. Och visst tycks det ha dykt upp fler negativa artiklar den senaste tiden Men som jag skrev tidigare, det är utmärkt. För varje sådan artikel kommer förmodligen någon/några överge ert parti. Många droppar små...

2011-11-27 @ 17:13:15
Postat av: Skånepåg

@ Renen



"att partiet och dess väljare vill olika saker"



Du är tydligen välinitierad. Förklara gärna för oss "mindre vetande" var du hittat detta intressanta faktum?

2011-11-27 @ 17:15:26
Postat av: Gubben o Gumman

Renen : Din gamla cyklon B coybow ditt stora problem e näsan som växer ut mellan dina skinkor.

Glöm ej heller bort att skitskäggsmustasch e förbannat ute idag likaså buffelgrogg (glykol+hallonsaft)



Ps Överskottsbolaget har billiga brillor

2011-11-27 @ 17:26:49
Postat av: allemand

@Renen, jag förmodar att du också före senaste riksdagsvalet var en av de som spådde att SD inte skulle komma in. Du hade fel den gången och du har fel nu också.



DN idag, 35% arbetslöshet bland invandrare, detta går inte obemärkt förbi jag lovar.

2011-11-27 @ 17:40:33
Postat av: Ronny

Idag är svensk media inte längre ett organ, där media objektivt granskar makten och missförhållande som allmänheten blir utsatt för. Idag är det en reklamfinansierad "proffstyckarelit", som skrämmer och pådyvlar allmännheten sina egna åsikter. Man är absolut INTE allmännhetens "förlängda arm". Man finner stora likheter med medias förföljelser på olitänkande bakom järnridån, stödda av en liten politisk och medial elit. Fattar dom inte att VI har bloggar som Thoralfs, Avpixlat, Snaphanen, Robsten,m.m.!? Ett förslag till Er är att aldrig, öppna något fönster i deras tidningar, som i början innehåller reklam, men som i förlängningen drabbar OSS.................

2011-11-27 @ 17:41:12
Postat av: Misslyckande

Thorleif



Lustigt Bass försvarar instegsjobb som bara är för "flyktingar" och inte svenskar. Skapar han inte "vi" och "dom"?



Skämt osido... om instegsjobben



Av 5550 "flyktingar" fick 46 arbete



Kostnad - 1,2 miljarder per år för "lotsar" Varför får bara "flyktingar" lotsar?



Hittar fakta i länken

Postat av: Misslyckande

Har 2 källor som visar arbetslösa invandrare kostar 34 miljarder per år



Så vilka "smyger om kostnader" David Bass?



Och varför ska invandrarna jobba mot socialbidrag om Sverige var i sånt behov av arbetskraft?

Postat av: Carl

det bör läggas en motion i riksdagen, om tv och media skall ha rätt att förvränga sanningen till att bli rena lögner!



varje fall bör inte mediabolag som får våra skattepengar, ha tillåtelse att juga.



EU har velat stoppa pressstöden men vad jag läst har svenska 7 klöver politiker velat ha undantaget kvar.



svensk media är ju en indoktrineringsmaskin som för ut det 7 klövern vill att svenska väljare skall tycka.



först när tidningen Nationell idag uppfyllde kraven för att få pressstöd, trots att de skriver sanningen.

Då startas utredningar om att ändra pressstödets regler. Men endast i syfte, att media som skriver sanningen. inte skall få möjlighet att erhålla pressstöd.



även om man inte delar Nd som parti bör man stödja det fria ordet genom att prenumerera på Nationell idag. Sanningen och det fria ordet som har sin sista utpost i en papperstidning:

http://www.nationellidag.se/visa/default.asp?notisID=8481



Annars finns bara det fria ordet på internet.



inte ens ett riksdagsparti som valts in på demokratiska grunder får möjlighet att föra ut sin budskap i 7 klöver kontrollerade tidningar och tv kanaler.



SD är tvingna att förklara och tillrätta visa på bloggar, detta sker år 2011 i Sverige!

2011-11-27 @ 17:59:12
Postat av: Renen

@allemand

Nu måste jag göra dig besviken, var rätt säker på att SD skulle få riksdagsmandat.



@Skånepåg

Du lär förlbi mindre vetande ett tag till.



@ Carl

Ingen har förvrängt sanningen till rena lögner. Jag vet det och du vet det.

2011-11-27 @ 18:16:03
Postat av: Magentan

@ Carl

Du skriver att SD är tvungna att förklara och tillrättavisa på bloggar, och detta sker 2011.



Det är riktigt, och hur många är det som läser dessa bloggar? Endast en liten bråkdel jämfört med alla tittare, lyssnare och läsare som dagligen matas med lögnerna om SD i TV, radio och tidningarna. Visserligen finns det en del människor även i Sverige som använder hjärnan tillräckligt mycket för att genomskåda åtminstone delar av dravlet, men självklart missar SD massor av väljare pga av PK-medias falska propaganda och demonisering av SD samt mörkande av de flesta integrationsproblemen här.



I övriga länder med fri och ocensurerad press ligger SD:s systerpartier stadigt på 15-25% i väljaropinionen.

2011-11-27 @ 18:22:13
Postat av: ACS

Baas-Hat..

Borde stå Baas har Foliehatt!

2011-11-27 @ 18:30:17
Postat av: Annarealist

@ Renen



Tror du själv på vad du skriver, dvs. att SD är ute ur Riksdagen efter valet 2014?



Statsvetare - även de som inte sympatiserar med, utan tvärt om ogillar, SD - tror att SD kommer att få ökat väljarstöd i framtiden.



Men fortsätt med dina röda drömmar! Tyvärr kommer du att vakna upp till en verklighet långt bort från dina drömmar.

2011-11-27 @ 18:35:10
Postat av: Gubben o Gumman

OT : Jimmie Åkesssons klockrena "lattesmääll" tog tydligen klockrent i solarplexus på "Steffo Jenny Strömstedt von Södermalm.

Den lilla loppan ger igen efter smockan sorry to late.

Hon verkar för övrigt snart vara en fullvärdig melem till Expressen/Strömstedtklanen med dom byllsiga käderna i rutan.?



Kanske kan fru Guldblomma sticka en liten foliehatt?

2011-11-27 @ 18:54:34
Postat av: Carl

ja precis magendan, men det kan hjälpas med att dela ut cavatus flygblad, det finns grupper som tillsammans delar ut. man kan som enskild dela ut i vintermörkret lite anonymt. (länk i högerspalt fungerade inte)

http://aktualia.wordpress.com/



men från avpixlat.info (man kan testa att skriva "avpixlat.info" som alias i tidningars kommentarer det tillåts att gå igenom cencuren nu förtiden)

http://www.box.com/shared/dn4vryl63j/



har läst på en av NI´s blogg att folk får ca 200 gratistidningar av Nationell idag som de delar ut. Unga som gamla, hjälper till att dela ut.



men det börjar lätta upp, innan bloggossfären med fria ordet på internet och nu SD i riksdagen hade inslag som dessa varit helt omöjliga:

http://www.friatider.se/var-tilltro-till-auktoriteterna-hotas



"Renen" roligt att läsa PK-indoktrinerades åsikter för de är alltid så konstgjorda och lätta att punktera. inte värt att ens kommentera dina försök. oftast slutar Politisk korrektas debatt med att avbryta eller ta till våld.



Sanningen är SD bästa verktyg i kampen för att bygga ett solidariskt och tryggt samhälle.



Sanningen är nogot som politisk korrekta kreatur aldrig kommer kunna använda.



jag ser en ny Per Albin Hansson i jimme Åkesson, hoppas svenska folket tar sitt förnuft tillfånga i valet 2014. så här talar en bra politiker:

http://www.youtube.com/watch?v=X-vwl8Qq--I

2011-11-27 @ 18:55:14
Postat av: Skånepåg

@ Renen



Du tillhör en typisk kategori, som då och då skriver sina kommentarer här på bloggen. Det gemensamma är, att man kommer med en massa påståenden, nämner aldrig några trovärdiga källhänvisningar eller presenterar någon form av fakta.



Tror du verkligen att det finns någon som tar dig på allvar? I så fall lurar du bara dig själv.

2011-11-27 @ 19:00:22
Postat av: Tony Ingman

Renen: "Negativa Artiklar" Ja det kommer ju hela tiden med kommunistkräken till journalister, där

många jobbar heltid med att svärta ner SD.

Om din dröm om att SD åker ut ur riksdagen 2014 mot

all förmodan slår in , ja i så fall har Svenska folket ingen att skylla på, då har dom grävt sin

egen grav. Men allt talar emot dina drömmar.

2011-11-27 @ 19:16:26
Postat av: Carl

ajaja! det är nog många moderater, med girighet som ledstjärna i sitt sinne. Som nu (överger "Nya arbetarpartiet"= Reinfeldt moderat) söker sig till SD !?



men man kan tjäna mycket pengar och bli rik på bra och sund affärsverksamhet. och bästa är att INTE bilda aktiebolag, då är man i händerna på kortsiktig girighet och får ge bort sin vinst till aktiemarknaden och bankerna.



man skall börja i liten skala och låta sitt företag växa på goda grunder och inte bli aktebolag. då har man bättre möjlighet att använda hela sin vinst till att gå tillbaka i verksamheten där den gör mest nytta.

se på IKEA (en stiftelseform) och Gekås en framgångsmaskin som inte är beroende av aktiekonjukturer.



svenska företag blomstrade under 60-70-80 talet i Sverige och hadde förmånliga skattesystem.



men när girighetens bankmaffia (EU och usa ) satte klorna i Svenska politiker gick det åt helv-ete med svensk företagsamhet.



Novemberrevolutionen var startskottet för plundringen av Sverige på alla områden.se alla delarna mycket intressant:

http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3k



kapitalism kan vara bra, men oftast är det antingen makthavare som skall ta det andra jobbar ihop eller så är det globala bankmaffian som tar dom.

se vad som säjs tidskod: 01:00 i denna video

http://www.friatider.se/peter-schiff-sagade-michael-moore

2011-11-27 @ 20:12:20
Postat av: Magentan

@Carl, som skrev: "ja precis magendan, men det kan hjälpas med att dela ut cavatus flygblad."



Jag både skrev och delade ut av "Cavatus flygblad" inför valet.



Jovisst kan det hjälpa med alla dessa frivilliga ur folkrörelsen, men endast marginellt, kanske ett par procent max, men det är bättre än inget. Om inte alla dessa hjälpande frivilliga ur "Folkrörelsen SD" hade dragit sitt strå till stacken kanske SD hade stannat på retfulla 3.9 procent istället för 5,7 vid valet.



För att få ordentlig fart på grejerna krävs emellertid betydligt mer omfattande och välplanerad distribuering direkt från "högkvarteret".

2011-11-27 @ 22:16:00
Postat av: Ferdinand Mjuk

OT:

Även vår nuvarande utrikesminister erhåller tydlig uppdatering.

Uppmärksamheten från medborgarna kan knappast va´ tydligare...

Postat av: Ferdinand Mjuk

Fortsatt OT,

Då länken i tidigare inlägg inte funkade, -tillåter att citera kommentaren på utrikesministerns blogg.



Misslyckande skriver:

27 november 2011 kl. 15:23



31 års massinvandring är nästan kartlagt nu Calle



Sista uppdateringen är Migrationsverkets boenden är överfulla



Ska vi sjunga ”we shall overcome” en gång till?

2011-11-27 @ 22:32:22
Postat av: carl

magentan, (förlåt) kommer nu ihåg hur mycket Ni och erat gäng arbetat och slitit. läst om vad ni skrev då förevalet. hoppas det finns fler som ni vid nästa val.



men hur blir det om Svenska folket vaknar upp ur indoktrineringen?

alla de miljontals personer som fått uppehållstillstånd och senare medborgarskap kommer ju bli försörjda resten av deras liv. de kan ju inte kastas ut ur landet. och deras gamla länder vill ju inte ta emot dom. och personerna själva vill ju inte ens veta vart de kommer ifrån!



detta har säkert planerats av kanske bilderberggruppen och EU-planörerna som gett direktiv till 7 klöverpolitikerna.



kanske de vill slö sönder välfärdssamhället innefrån och med det skapa kaoz.

då blir det lättare att införa total plundring av svenskarnas tillgångar iform av AP-fonder, löntagarfonder och statliga tillgångar.

kanske inbördeskrig utbryter när kaozet är så utbrett i vardagen.



hur som helst blir det en dyster framtid i Sverige.

de som har jobb vill inte betala skatt för det går till att försörja alla de som inte kan få ett jobb.

och företag beskattas ihjäl och får lägga ner för andra regioner inom EU får feta bidrag och skatteförmåner så konkurrensen snedfördelas.



jordbrukare får låna pengar och förlora och tvingas i konkurs.



syntax error i hela svenska samhället.



redan nu får papperslösa och invandrare åka gratis på bussar och tåg medans pursvenskar får betala, i samma kö till samma buss!

2011-11-27 @ 23:12:15
Postat av: Tjadden

Renen är bara offer för sin egen fantasi som inte är något att bry sig om, undrar blott hur länge han får vara försöksutskriven?

2011-11-27 @ 23:56:37
Postat av: Leif Tore Åhlin SD Arvika

Det borde vara en självklarhet att "Riksdagens utredningstjänst" (RUT) kontaktar slasktidningen

Expressen för en förändring, och för att "basa" över

Expofiguren med sina återkommande lögner.



Tycker att du Thoralf som sitter i "getingboet" påminner "RUT" om detta.



Ansvaret ligger hos RUT och inte hos SD.

2011-11-28 @ 12:36:16
Postat av: Srora Småland



H.G Strömer är i dag som vanligt f-------d på SD,

men det hör ju numera till vardagen , han måste ha ett elände med sitt hat !

2011-11-28 @ 13:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0