RIKSDAGSLISTAN

Nu är jag hemkommen till Kalmar igen och har kastats in i vardagen med jobb och politik/möten omgående.
Förslaget till vår riksdagslista har också blivit offentlig.


www.sverigedemokraterna.se kan du läsa alla 50 namn som ingår i valberedningens förslag.

Äntligen kom valberedningens förslag på riksdagslista för Sverigedemokraterna, en lista som om jag har förstått rätt valberedningen vill skall gälla i alla valkretsar. Detta kommer väl valkonferensen den 27 mars även besluta gissar jag då det är partistyrelsens förslag. Det finns givetvis både för och nackdelar med detta förfarande. För de valkretsar som inte har ett toppnamn på listan kan detta givetvis vara en nackdel men å andra sidan är det ju samtidigt en trygghet i vilka som med stor sannolikhet kommer att hamna i riksdagen vid ett bra valresultat.

Det jag reagera på är fåtalet kvinnor på de 15-20 första platserna. Detta är något som vi måste förbättra under valkonferensen, jag är övertygad om att valberedningen redan jobbat på detta men det måste bli bättre. Jag förstår inte varför Anna Hagwall har placerats så pass ”långt” ner på listan. Lyft upp Anna Hagwall högre upp på listan.

Tyvärr motsvarar väl fördelningen mellan män och kvinnor på riksdagslistan också den medlemsstruktur som finns. Därmed blir det mycket svårt att uppnå en jämnare könsfördelning och vi Sverigedemokrater förespråkar som bekant inte könskvotering, utan kvalifikationer. I och för sig är väl inte könsfördelningen mer annorlunda på riksdagslistan än hur det ser ut i många bolagsstyrelser i Sverige.

Jag är övertygad om att våra politiska motståndare kommer utnyttja detta, inte minst med hjälp av media. Vilket vi redan sett exempel på. Jag kan redan se rubrikerna om SD:s  kvinnofientlighet framför mig. Om vi inte kan höja andelen kvinnor i toppen på våra riksdagslistor anser jag detta vara ett misslyckande för Sverigedemokraterna. Personligen kliver jag gärna ner några kliv på listan för att lyfta upp flera kvinnor upp på topp-tjugo platserna.

Ett namn som jag saknar på riksdagslistan är Roger Hedlund från Gävle. För mig är det faktiskt obegripligt att Roger inte finns bland de 15 första namnen.

Personligen hade jag inte förväntat mig en plats så högt som 21:e på riksdagslistan. Enligt mina egna funderingar och min egen lista hade jag hoppats på en plats runt 30-40 och det hade jag varit nöjd med.

Vid en eventuell riksdagsplats för mig är nog Stockholm mitt största problem. Jag är ingen storstadsmänniska! Brukar hålla mig ifrån storstäder så långt som möjligt. Tystnaden på Öland med lugn och ro och en härlig natur året om passar mig egentligen betydligt bättre än storstadslivet.

En sak som alla skall veta som väljer att rösta på mig och det är att jag kommer inte tillbringa mer tid än nödvändigt i Stockholm. En bekännelse som jag redan vill göra idag.

Dessutom kommer jag inte lämna kommunalpolitiken i Kalmar vid en eventuell riksdagsplats för mig. Jag vet inte vilka krav som partiet kommer ställa på oss riksdagskandidater men det handlar även om att jag skall må bra som människa.

Sedan har jag även ett jobb som jag trivs utmärkt med och det är också något som måste lösas på ett bra sätt för mig, min arbetsgivare och alla mina kunder vid en eventuell riksdagsplats.


Kommentarer
Postat av: Sveas rika

Ni skulle allihopa behöva vara högre upp på listan,

men alla kan ju faktiskt inte vara högst upp.

Jag såg att ni fått ytterligare berikning idag:

http://www.polisen.se/Aktuellt/Handelser/Kalmar-lan/2010-03-16-1458-Ran-vapnat-Kalmar/



\Svea

2010-03-16 @ 23:32:41
Postat av: Gubben o Gumman

Tänk att få sitta med vågmästarknappen,att bara

göra om riksdagen till ett enda stort Äventyrsbad.

Ena dagen rösta ner "Fredde Barbar andra dagen "Mona i Matsalen", hela vägen fram till nyval.



RUT är på rehab totalt utslitna efter alla jobb

med miniräknaren, men vad gör är när allt ligger påbordet.

Precis klart till valrörelsen för nyvalet.

PGA av instabilt läge.



För att inte tala om när Alfsson visslande kan gå

ut från fullmäktige meddelande sorry grabbar har

inte tid med er nu jag måste med Stockholmsplanet.



Jag och dom stora grabbarna skall jobba lite för Sverige bästa.



Vi hittade bara 25 namn var är dom andra 75?

2010-03-17 @ 00:10:32
Postat av: Skeåning

Jag kan redan se hur framförallt socialdemokraterna kommer försöka använda det faktum mot oss att det är för få kvinnor högt upp. Borgarna vågar nog inte hoppa på det, med tanke på deras invärtes trubbel med kvotering.

Man måste göra det som känns bäst ju, och att fokusera enbart på kommunalpolitiken kanske är det bästa om man känner så? Du gör ju enorm nytta för SD som kommunpolitiker i Kalmar, och inte minst genom denna bloggen. Vare sig du ställer upp i riksdan eller ej.

2010-03-17 @ 00:11:18
Postat av: Skeåning

Å andra sidan finns det ju en annan sida som Gubben och Gumman beskrev. =)

2010-03-17 @ 00:12:42
Postat av: Alex

Skulle tro att Roger Hedlunds förflutna och umgängeskrets gör att han inte är med på listan. Bedrevs en kampanj mot honom redan när han stod med på listorna i kyrkovalet.



När det gäller kvinnor på listan så är det inte spec konstigt egentligen. Våld och hot från extremister och tidningarnas hets gör att få vågar ställa upp och representera partiet offentligt, speciellt kvinnor. Jag kan dock tycka att det är konstigt att Julia Kronlid står långt före Anna Hagwall.

2010-03-17 @ 00:25:14
Postat av: Robin_Shadowes

Gillade liknelsen med äventyrsbad. Fast det kommer bli ett segregerat äventyrsbad vilket kanske inte är helt opassande i dagens Nya Sverige. Det blir ACK för sjupartiet och VA KUL för SD!!

2010-03-17 @ 00:33:12
Postat av: Thoralf A

Alex



När det gäller Roger Hedlund så är jag medveten om detta men jag anser att det är så många år tillbaka i tiden att det inte längre skall ha någon betydelse. Ser man sedan till vilket jobb som Roger gjort i Gävle så finns det bara positiva omdömen om Roger.



2010-03-17 @ 00:40:01
URL: http://thoralfalfsson.webblogg.se/
Postat av: robban

är inte så himla impad över den listan faktiskt,får känslan av att partistyrelsen är ute efter att komma in och skiter i resten. vill se tex stellan högre upp.

2010-03-17 @ 00:42:31
Postat av: Jorma

Förstår inte varför man inte har med Camilla Rågfors och Daniel Assai på listan, bedrövligt minst sagt med tanke på att den har åtminstone 2-3 namn som knappast platsar i riksdagen eller ens kan vara jämförbara med Camilla och Danieli logik eller kunskap.

2010-03-17 @ 00:51:04
URL: http://www.antiism.wordpress.com
Postat av: Göran

Thoralf samt Stellan Bojerud skall givetvis var med i 10-i topp.

2010-03-17 @ 01:07:33
Postat av: Robin_Shadowes

Milld har också synpunkter på listan.



http://janmilld.wordpress.com/2010/03/16/valberedning/#comments



"SD:s valberedning har lagt sitt förslag på riksdagslista. Det slår mig att valberedningar kan ha ett svårt uppdrag, samtidigt som det är viktigt. Förmodligen utses ledamöter av valberedningen ofta utan medvetenhet om vilken makt som kan ligga hos en valberedning.

Klart är att SD-valberedningens förslag i vissa delar verkar mindre genomtänkt. I varje fall väcker det frågor hos mig, beträffande framförallt tre namn."

2010-03-17 @ 06:26:09
Postat av: Srinivasen

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/ungdomspolitiker-utsatta-foer-stenkastning-och-knivoeverfall-i-samband-med-skolbesoek-384670?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

2010-03-17 @ 07:34:12
Postat av: Inga Nordström

Jag minns när jag satt och tittade på nyheterna då Miljöpartiet först kom in i riksdagen. Näbbskor och stickade mössor irrade fnissande omkring i riksdagshusets korridorer. TV rapporterade och de charmiga yrvädren och undrade hur de skulle klara sig i det stelbenta reservatet.

Tyvärr lär det inte bli samma jubel i media när SD stormar in. Tyvärr kommer de som väljs in att få möta ett enormt motstånd från kollegor och press. Jag hoppas att ni har mental kraft att stå emot och att ni kan uträtta något positivt, vilka ni än blir. Lycka till!

2010-03-17 @ 08:11:29
Postat av: Rättvis

Inte får man vika sig för presskampanjer. För faller man i den fällan så är man snart snabbt PK.



För övrigt hade PK inget för kampanjen mot Roger Hedlund vid kyrkovalet.

2010-03-17 @ 08:23:59
Postat av: S-E Karlsson .

Placeringen på listan sköter väl sej automatiskt alltefter , jag menar att ju fler som tex röstar på Thoralf ju högre upp kommer väl han , eller har jag fel ?

2010-03-17 @ 08:24:37
Postat av: S-E Karlsson .

Mordgrejen i Ersboda Umeå 6 st med berikarnamn!

Men det är väl bara deras kultur en kultur som Mona säger inte finns i Sverige ! Hej hopp !

Enligt Fria Nyheter .

2010-03-17 @ 08:34:00
Postat av: Roberth

Roger säger vad han tycker och tänker inte alltid populärt. Sen är frågan hur länge ska folk straffas för saker de gjorde för 5,10,15 år sedan? När är man förlåten?Stellan borde varit högre upp och sen är det namn som inte borde vara med alls. Jorma Camilla ville jag med se på listan och Runar Filper men tyvärr vart det inte så.

2010-03-17 @ 08:41:03
Postat av: Britt Engqvist

Jag känner ju inte till alla personer på listan och i vilken grad de kan anses vara kvalificerade. Min förhoppning, och tro, är att valberedningen även har tagit hänsyn till kommunerna och inte dränerat dessa på bra människor/politiker. Det är nog ingen lätt uppgift att försöka få det bästa i alla delar när man inte har ett hav att ösa ur. Thoralf är förnuftig. Han kanske inte alls skulle få den sortens inflytande i Riksdagen som han kan få i kommunen, där han väl redan gör stor nytta. Han verkar ju dessutom trivas alldeles utmärkt med sin nuvarande tillvaro.

2010-03-17 @ 08:44:50
URL: http://gammelsvensk.blogspot.com
Postat av: oveg

OT



Det kommer ett Uppdrag Granskning i kväll om spelet bakom Vellingemoderaternas ja.



http://svt.se/2.129575/1.1929595/det_var_under_piskan

2010-03-17 @ 09:08:17
Postat av: lee

SD kommer få fler än 25 platser....

2010-03-17 @ 09:21:41
Postat av: Rättvis

Lite drygt sex procent för att Thoralf ska komma in, och där är vi väl redan nu. Fram till valet blir det säkert 10 á 12 procent.



Och även om PK skriver skit så skrivs det. Bara igår hade SvD en dubbelsida om SD. I dag är det ytterligare en gsanska stor artikel.



Jämfört med vad som skrevs förra valet så är det rena jordskredet. Och om drygt fem månader så kommer utskicken till hela folket.



Så nog ser det ljust ut.

2010-03-17 @ 09:21:45
Postat av: Inga Nordström

Fria Nyheter har idag en mycket bra och välskriven artikel av en som säger sig vara journalist



http://frianyheter.wordpress.com/2010/03/16/insandare-i-mangkulturens-redaktionella-grumliga-bakvatten/



Om bara fler vill tala om sanningen!

2010-03-17 @ 09:54:39
Postat av: Thomasson

Jan Milld tyckte till om detta på sin blogg. Värt att läsa då det inte helt oväntat är väldigt intressanta synpunkter denna man kommer med.



Gäller denna gång alltså vems placeringar på vallistorna.

2010-03-17 @ 10:34:19
URL: http://politisktinkorrekt.info/
Postat av: Cavatus

Det kommer att bli en oerhört spännande valrörelse. Oerhört!

2010-03-17 @ 10:51:22
URL: http://www.cavatus.wordpress.com
Postat av: LN

Alla har väl nu läst det Öppna Brev om journalistkåren i Nya Sverige som Fria Nyheter har publicerat och som Inga Nordström (högre upp) fäste uppmärksamheten på!

Det är omistligt!

http://frianyheter.wordpress.com/2010/03/16/insandare-i-mangkulturens-redaktionella-grumliga-bakvatten/

- - - - -

Här ett annat öppet brev -- till borgmästaren i Monschau, Tyskland:

...

My dad, who was a member of the 102nd Cavalry Reconnaissance Squadron in Gen. Bradley's Arm, fought across nothern Europe from D-Day until reaching Monschau by the end of 1944.

...

I read this morning that you have declared Geert Wilders, who recently weekended in your town, "not welcome" in Monschau. I protest. But maybe you don't care. Maybe you have now found a new totalitarianism to submit to.

...

But I protest your decision to make Monschau off limits to Wilders, a defender of liberty against totalitarianism -- the same liberty my dad was in and around Monschau to defend long ago against a similarly supremacist totalitarianism. I have a strong hunch he would say that, so long as you are in office, liberation wasn't worth the effort.

Diana West

Hela brevet här: http://www.dianawest.net/Home/tabid/36/EntryId/1319/Dear-Mayor-of-Monschau.aspx

2010-03-17 @ 11:25:26
Postat av: AWSvensson

Jag tänker inte ha några synpunkter på kandidater då jag anser att dessa positiva som negativa kan utbytas internt inom partiet. Det finns folk som lusläser i jakt efter att finna något brännbart som kan solka ner kandidaterna. Makt betyder pengar ,vilket betyder skoningslöst agerande för att bibehålla sina positioner.

2010-03-17 @ 11:32:26
Postat av: Allemand

@AWSvensson,



Håller inte med dig, tvärtom, desto öppnare SD är desto mer uppskattas det av väljarna. Övriga partier smusslar, varför skall SD göra likadant?



Om inte vi väljare får uttrycka våra tyckanden öppet kan vi lika bra rösta på ett av DDR partierna.

2010-03-17 @ 12:00:41
Postat av: Maria

Vill man lyfta fram en kandidat till en högre plats så är det bara att kryssa :-)

2010-03-17 @ 12:06:57
Postat av: AWSvensson

Allemand, PK drevet önskar inget hellre än att få öppningar att slå in sina kilar, ska man bjuda dem på det.

2010-03-17 @ 12:34:40
Postat av: Allemand

@AWSvensson,

Självklart inte, men det innebär inte att man inte kan tillåta öppna diskussioner om sådant som faktiskt rör alla som röstar på partiet. En demokratiskt grundregel tycker jag och som vår "kära" PK-press eller PK partier inte uppfyller.



Visserligen kan man som Maria skrev kryssa vad man vill, men ändå. Mina 5 cent.

2010-03-17 @ 13:52:12
Postat av: Maria

@Allemand



Håller med dig även om jag självklart förstår vad AWSvensson menar. SD måste visa att dom är ett öppet och demokratiskt parti som inte har anfräts av PK-giftet. Kilar att slå in kommer media ändå hitta. Visst finns det saker som bara ska avhandlas inom fyra väggar men riksdagslistan är enligt mig inte en av dom.

2010-03-17 @ 14:24:19
Postat av: AWSvensson

Vi som minns hur massmedia demolerade Ny Demokrati på 90 talet, hur Ian Wachtmeister hela tiden attackerades av massmedia så fort någon inom partiet gjort ett uttalande , stick i stäv med partiprogrammet, Bert Karlsson var en fritänkare med synpunkter baserat på dagsformen. Att då Ian tröttnade och avgick var begripligt och därmed föll Ny Demokrati samman.

Nu har Sverigedemokraterna en helt annan grund att stå på , men man hoppas innerligt att inte Jimmy ska behöva ägna större delen av tiden i försvar när det är anfall som gäller fram till valet.

2010-03-17 @ 16:19:06
Postat av: S-E Karlsson .

När 40 talisterna började gå i pension så skulle det bli en fruktansvärd arbetskraftsbrist i Sverige ! I år går de som föddes 1945 i pension , är det någon eller några som har hört om eller sett av någon arbetskraftsbrist ?? Nä , tänkte väl det, det svamlet är bara invandringspropaganda!

Vi har ju för bövelen nästan 450000 tusen arbetslösa i landet ändå kör man med dravlet att vi måste ta emot fler invandrare till att fylla på med där det är arbetskraftsbrist ! Helt fjossigt !

2010-03-17 @ 17:20:47
Postat av: Rättvis

En berättigad fråga av SE. Enligt dagens SvD uppgår ungdomsarbetslösheten till 30 procent.

Av dom 70 procent som har arbete är det säkert en stor andel som arbetar i diverse stödprojekt.



Arbetslösheten slår särskilt hårt mot svenskar, eftersom jobben ju många gånger i första hand går till berikarna.



Men tänk vilken cynism av politikerna att döma en hel ungdomsgeneration till arbetslöshet. Och att ha mage att tala om en hotande arbetskraftsbrist..

Hur bara kan dom döma den svenska ungdomen till utanförskap? Ja den flicka, 20 år gammal, som det skrivs om i artikeln ser ingen annan lösning än att flytta till Norge.



Det är konsekvensen av PK-politiken.

2010-03-17 @ 18:42:24
Postat av: vmm

Angående kvinnorna på listan: en av dom bästa sakerna med SD är att man inte ägnar tid åt sådana tönterier som att räkna andel kvinnor eller män på listan. Finns såklart enskilda undantag i SD som tycker sådant är viktigt, men rent generellt.

2010-03-17 @ 18:47:45
Postat av: danne1

S E Karlsson bra skrivet! och ett annat argument för okontrollerad massinvandring är : "Svenskar föder för få barn därför måste vi ha invandrare som föder barn"



Om 7-klövern hade haft bra familjepolitik och gett Svenska fotfolket trygghet skulle fler våga föda barn i tidig ålder. nu tvingas många kvinnor studera och sedan vid 30 föda ett barn kanske två.



invandrare föder barn för de vet de får PUT på barnen föds i Sverige och ju mer barn de skaffar ju mer bidrag. en invandrarfamilj med två vuxna och tre barn får minst 26 000 kr/månaden helt utan några studielån, några krav alls på motpresta tion de kan sedan har tid att valfritt jobba svart.



Svenskar får inte ett öre utan tvingas ha två.tre jobb. för det är så dåligt betalt inom äldrevård, mm och osäkra vilkor inom bemanningsföretag. bostäder finns inte för Svenskar utan man får bo hemma till föräldrarna flyttar till äldreboende. och nu läggs alla äldre boenden ner för att spara pengar för att finansera fortsatt massinvandring. en ond cirkel som 7-klövern till varje pris vill ha kvar.

2010-03-17 @ 19:11:01
Postat av: Skeåning

Kolla detta...

http://www.nsk.se/article/20100317/PERSONLIGT/703179884/1153/HASSLEHOLM/*/vi-blandar-det-basta



Vi blandar det bästa? Verkar snarare totalt igenomislamifierat....

2010-03-17 @ 20:26:06
Postat av: Nils

OT (SVT gör det igen)

http://erixon.com/blogg/2010/03/svt-agenda-vilseledande-om-rut-avdrag/

2010-03-17 @ 20:33:40
Postat av: danne1



ni som bor i malmö gör ett youtube reportage uppföljning, hur gick det för den turkiske butiksägaren som ville fly, från Malmö!



http://www.youtube.com/watch?v=9w_k8Z9o0CQ&feature=related



kanske Tobias Billström (M)sände sina åsiktspoliser till honom och informerade om vad man får och inte får tycka offentligt?



2010-03-17 @ 21:02:53
Postat av: danne1

jaha, Mona Salin ville att folk skulle få säga till om de tyckte nåt var fel!

http://www.youtube.com/watch?v=yx0PoV28ZJs&feature=related

2010-03-17 @ 21:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0