MORGONPROMENAD PÅ ÖLAND


Påskaftonsmorgon på Öland.                            Foto Thoralf Alfsson.

Började dagen eller morgonen med en strandpromenad på Öland. Vilken otroligt fantastisk morgon med sol, vindstilla och en sanslöst mängd av sjöfågel och fågelsång. Ute i vattnet puttrade en mindre båt runt och vittjade nät.

Jag har haft funderingar på att ta en sista minuten resa söderut efter påsk men när man får uppleva en sådan här morgon så känns det inte så lockande längre, då Sverige är så fantastiskt.


När jag kom ner till stranden låg det fortfarande lite morgondimma kvar och gick tankarna till boken Skumtimmen av Johan Theorin.


Den som läst Skumtimmen minns säkert dimman på alvaret.      Foto Thoralf Alfsson.

När jag läste dessa böcker av Johan Theorin kunde jag "se" en massa platser på norra Öland. Har du inte läst dem så kan jag rekommendera dem. Nu skall tydligen dessa böcker även bli film och det verkar som också Öland blir inspelningsplatsen. Även om författaren ändrat lite på ortsnamnen så känns Stenvik som Sandvik och Marsnäs som Persnäs och så vidare.

I Skumtimmen utspelas delar av boken på alvaret i dimman och jag associerar ofta till denna bild när jag tänker tillbaka på boken.


I Nattfåk utspelas mycket av handlingen i ett gammalt hus vid en fyrplats och jag ser då väldigt ofta Högby fyr i mitt inre. Jag undrar om det också kommer att bli en inspelningsplats för filmen. Idag bor konstnären och före detta sjökaptenen Stefan Lundh på fyrplatsen.

Jag tar ofta en sväng ut till Högby fyr och därför har det också blivit ett och annat foto. Många konstnärer pratar om det speciella ljuset på Öland som lockar många till ön.

Här kommer några prov på hur olika en och samma plats kan te sig beroende på årstid och tid på dygnet.


Augustikväll.                                                                             Foto Thoralf Alfsson


Soluppgång.                                                                                Foto Thoralf Alfsson


Soluppgång                                                                                  Foto Thoralf Alfsson


Solnedgång tagit från min kajak                                                Foto Thoralf Alfsson


                                                                                                     Foto Thoralf Alfsson


Ölandsfåk på gång?                                                                     Foto Thoralf Alfsson


Vintersolljus                                                                                Foto Thoralf Alfsson


Månljus                                                            Foto Thoralf Alfsson

GLAD PÅSK!


Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

Fantastiska bilder Thoralf! Glad Påsk!

2009-04-11 @ 10:14:45
Postat av: Sivan

Visst är det fint, men det finns många andra ställen på denna jord som faktiskt är finare inte bara sett till natur utan även till samhällsklimat.

2009-04-11 @ 10:30:26
Postat av: natasha

Thoralf, tack för de fantastiska bilderna! Öland är och förhoppningsvis förblir ett lugnt, vackert och behagligt paradis i Sverige!



Glad Påsk!

2009-04-11 @ 12:21:57
Postat av: Ördög

Smaskiga bilder! Apropå ingenting, hur livlig är kvasttrafiken till Blåkulla (Blå Jungfrun, alltså) den här helgen?



Glad påsk från Helsingfors!

2009-04-11 @ 13:30:31
Postat av: Skeåning

Ah! Öland är fantastiskt. Var tyvärr många år sedan jag var där, men tillbringade de flesta av mina barndoms sommrar på Öland. Nu blev man verkligen lockad att ta en trip dit igen. Tackar för bilderna och glad påsk!

2009-04-11 @ 16:49:06
Postat av: Robert

Underbara bilder, glad påsk

2009-04-11 @ 17:13:51
Postat av: Tony

Jag upprepar vad dom andra sagt helt fantastiska bilder,Glad påsk.

2009-04-11 @ 17:43:54
Postat av: Tore

Ett tag sedan jag besökte Köpingsvik och Öland i tjänsten. Trevligt med minnen, och dina fina bilder, Thoralf! Glad Påsk alla ni "otrogna"...

2009-04-11 @ 17:51:15
Postat av: katinka glahd

Tack Thoralf för dessa underbara bilder från Dina älskade hemtrakter. Vilken kärlek till Din rötter där ligger i dessa bilder.Du är i sanning en värdig "tronföljare" att ta upp frågorna och svaren på "vår älskade Kurtans" stillastående blogg.

Du kan verkligen skriva och vi här ute ställer upp om vi blir tillfrågade.Gud bevare Sverige svenskt!Gud bevare Tyskland tyskt. Gud bevare England engelgst. Gud bevare Frankrike franskt!Gud bevare Italien italienskt,Gud bevare Portugal portugesiskt,Spanien spanskt och tro mig att Gud måste helt enkelt bevara Grekland grekikst annars blir det ett djävla liv!!Vad ligger det för rasismen i detta?I Genevekonventionen står det helt klart. Att alla folk inom denna union har rätt att försvara sitt land och sin kultur. Inte med undantag av svenskarna!!!BASTA!Glad Påsk till alla Er därute i Sverige, Fantastiska människor i vårt land och i världen.Gud välsigne Er alla.Underbara Katinka i det vårfagra Skåne!

2009-04-11 @ 19:02:02
Postat av: vmm

Fina bilder. Blir nästan lite nostalgisk och tänker på Kurt Lundgrens fina bilder i bloggen Östra Ölands fria horisont.



Jag tror Kurt hade gillat dessa bilder.

2009-04-11 @ 19:16:03
Postat av: Per Petersson

Otroliga bilder Thoralf. Vi åker till norra Öland & fiskar öring vecka 17. Strunta i sista minutenresan & häng med oss på fisketur några dagar i stället.

2009-04-11 @ 19:30:25
Postat av: s-e karlsson

Sällar mej till övriga , tack för de fina vyerna .Är nyss hemkommen från att besökt både Ryd och Bo pensionat ! Kan rekommendera Bo pensionats påskbuffe , superb ! God forts på påsken Thoralf och alla andra !

Mvh S-E Karlsson .

2009-04-11 @ 19:48:08
Postat av: heimdal

snygga bilder. har du efterbehandlat dem på något vis? dvs ändrat kontraster etc

2009-04-11 @ 20:16:55
Postat av: Robin_Shadowes

Fantastiskt vackra vyer! Inte ens blattarna och dom politiskt korrekta kan sabba detta. Fast osvuret är väl bäst.

2009-04-11 @ 23:39:09
Postat av: Thoralf A

Bilderna är utan "pk-filter" med andra ord i natura.



Det gäller bara att vara vid rätt ställe vid rätt tidpunkt.



Jag tror också att Kurt skulle gillat mina bilder.



Läste att Kurts Minnesfond var uppe i över 30 000 kronor i samband med begravningen på Ölandsbladets hemsida. Jag hoppas att det inte slutar där.

Om Lotte läser detta får du gärna informera mig om hur mycket som kommit in efter begravningen

2009-04-12 @ 00:55:21
URL: http://thoralf.se
Postat av: Ölänning

Öhh... Öland kommer antagligen tas över av israeler som till att börja med ska bygga ett stort komplex norr om Mörbylånga. Man kan förmoda att den judiska kreativiteten sedan sprider sig över hela ön så att vi i framtiden får lägga våra slantar i händerna på en israelit vart än vi behöver inhandla. Vad tror Thoralf om ett sådant scenario och vad vill han göra åt det?

2009-04-12 @ 02:36:02
Postat av: Thoralf A

Ölännig



Har du hört talas om Fanerdun?



Kines eller israel gör detsamma, bara de följer svenska lagar och regler. Jag ser inga problem med att en israel vill investera i ett projekt på Öland.

2009-04-12 @ 08:56:57
URL: http://thoralf.se
Postat av: Camilla

Synd att inte SD-bloggar räknas.

http://dn.se/nyheter/politik/minimalt-intresse-for-riksdagsmannens-bloggar-1.842552

2009-04-12 @ 09:15:46
Postat av: Ölänning

Thoralf!!!!



Har du möjligen hört talas om vad som hände i Tyskland på 1930-talet. Dom höll på att ta över vad som fanns. Det blev en plåga och därav konsekvenserna. Thoralf, visa att du är en kille att lita på annars kanske vi får döpa om partiet till "israeldemokraterna".

2009-04-12 @ 12:04:14
Postat av: carl

ölänning; bra att ni tar upp förstörelsen av Öland. förfärligt att hela Sverige säljs ut. Svenska fotfolket blr fattigare medan utlänningar köper upp allt som tillhör oss. medelsvensson tar lån och kämpar att kunna behålla sin lilla villa.

sen när Sverigefientlig politik i 20 år även når medelsvensson och banken tar deras villa ifrån dom. har de inget annat än att stå och tigga utlänningarna.



enda sättet att stoppa förstörelsen av Öland är att tigga palestinerna i Malmö att de skall säga sitt.

sänd dom en tidning av Ölands tidning.

text=3&id=11144" rel="nofollow">http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=&placidtext=3&id=11144

2009-04-12 @ 12:31:59
Postat av: Stina

Varför har det blivit fult att vara svensk?



Detta är något som jag aldrig har förstått.



När jag var ung var det otänkbart att blanda färgerna blå och gul: 'Usch då, det blir ju som svenska flaggan!' Men jag tyckte kombinationen var vacker - och fortsatte sätta samman gult och blått. Liksom grönt och lila och ...



Var man med på 1950-talet fick man veta att det finaste kom från USA: leka cowboy och indianer, samla amerikanska filmstjärnor, digga amerikansk musik ... Men jag tyckte om det svenska också!



Och sedan kom ABBA ... som var svenskar, hyllade över hela jorden, men de sjöng på engelska förstås. De ger mig, trots allt, inte tårar i ögonen som 'Du gamla, du fria ...' och alla de svenska vårsångerna som sjungs på valborgsmässoafton.



Vågar man idag säga att man gillar Kalle Jularbo och Evert Taube? Vilhelm Moberg och Selma Lagerlöf? Och gammaldags svensk husmanskost som kalops och kroppkakor och rotmos med fläsk och ostkaka och ärtsoppa och pyttipanna och ..? Vågar man det?



Tänk så populärt det blivit med allsång på Skansen! Ska också sådant bli klassat som fult?



Och vårt språk - måste det rappas fram med förkortningar för att bli accepterat?



Jag bara undrar.



Ja, jag är patriot utan att förneka att hela jorden är vacker. Men jag tycker Sverige är ett land att värna om, och det tycker mina 'invandrade' vänner också.



Ja, jag bekänner att jag är SverigePatriot och det ska ingen få mig att skämmas för. Under andra världskriget skulle man blivit fängslad om man inte var det.



Nej, inte heller jag är rasist eftersom det faktiskt bara finns en människoras. Men hur många känner till detta?

2009-04-12 @ 17:56:16
Postat av: Mia H

Sjunger vidare i samma tonart: mycket fina bilder!

2009-04-12 @ 22:29:05
Postat av: Magne

Precis hemkommen från Ölands norra udde. (En bit längre upp förbi Thoralfs place) Började läsa skummtimmen nu i helgen, var nere och kikade på Högby fyr och det var jätteskummtimme hela vägen ner till Borgholm där den lättade. Körde även igenom både Persnäs och Sandvik på vägen hem. Lite "skummt" sammanträffande. Ehh



2009-04-12 @ 23:10:49
Postat av: Alexander den store

Det var som f-n. ! Bra bilder !

och snart kommer alla fina orkideerna

Öland är fint !



Lite "rolig" läsning appropå ---



Ali Baba och de 40 apajävlarna ?



Slagsmål med knivar och gatsten



Publicerad 13 april 2009 1.35 | Uppdaterad 13 april 2009 1.38



Sent på söndagskvällen larmades polisen till ett stort ungdomsbråk på Bennets väg i Malmö. Ett 30-tal ungdomar ska ha varit inblandade i bråket.



MALMÖ. - Enligt uppgifter vi fått av vittnen på platsen så ska slagskämparna ha kastat gatsten och hotat med knivar, säger Lennart Hornemark, länsvakthavande befäl vid polisen i Skåne.



Det finns dock inga uppgifter om att någon person skulle ha blivit skadad.



- När vi kom till platsen var det ingen av de inblandade som ville medverka. Det hela resulterade i att en person omhändertogs för ordningsstörning, säger Hornemark.



Enligt polisen finns det inget som tyder på att det här bråket skulle ha något samband med det stora bråk som inträffade på Marietorps Allé i Malmö tidigare på söndagskvällen.

(SDS 13/4)

2009-04-13 @ 02:08:04
URL: http://roljede.blogspot..com
Postat av: s-e karlsson

Den lilla förut trevliga veckotidningen Kvällsstunden där man emellanåt kunde få in insändare med kritik mot den generösa invandringen har nu också gott över till de politiskt korrekta !

Det är numera omöjligt även i den tidningen att skriva om att Sverige tar emot för många invandrare . Efterlyste för några veckor sedan en insändare via mail till Kvällsstundens redaktion men fick ett svarsmail om att tidningen hade bestämt att inte ta in fler insändare om invandring ! Senaste numret hade insändarinnehåll om fotsvamp och gamla skolfoton och luffare !

Det ena andningshålet efter det andra täpps till !

Antagligen är det väl många människor som lider av "tycka synd om mentaliteten " som klagat till redaktionen !

Det är ju så hemskt att vara rädd om Sverige !

Mvh S-E Karlsson .

2009-04-13 @ 09:17:22
Postat av: Ellinor Nyberg

Hejsan Thoralf!

Jag har just suttit och beundrat dina vackra bilder! Sååå fina! Jag bor i Värmland men tillbringar ofta somrarna på Öland och älskar det verkligen. Jag har en blogg som heter just "Fyrbåken" och det är just den fyrbåken som du har så vackra kort på! Högby fyr. Jag undrar om jag får använda en av bilderna som huvudbild i min blogg? Skulle du vilja maila mig och berätta om det går bra. Jag sätter in bilden så länge så att du kan gå till min bloggadress och se hur den tar sig ut! Om du inte tycker om det och inte vill att jag ska använda din bild så ska jag genast ta bort den! Tack än en gång för att jag fick se på dessa vackra foton!



Allt gott från Ellinor i Värmland!

2009-10-08 @ 03:01:58
URL: http://www.tillfyrbaken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0