KLASSKILLNADERNA ENORMA I INDIEN.

De bostäder som beboddes av tjänstemän vid företaget hade ingen högre standard. Jag fick aldrig tillfälle att komma inomhus men av vad jag kunde se var det mycket enkelt.

Det som var mest bedrövligt är att man slänger det mesta runt omkring sig, överallt var det skitigt.
 

70599-410

Mellan bostadshusen såg det för bedrövligt ut.


Gästhuset som jag bodde i var den finaste byggnad som jag såg på hela tiden i Jaykaypur. Ändå kan jag nog likna den vid en byggnad från 40-talet i Sverige.

70599-375
Stadsbild av Jaykaypur. Det var otroligt skräpigt.

Under mina veckor i Jaykaypur lyckades jag inte göra av med en enda rupier. De affärer jag besökte lockade inte till några inköp.

Trots att det är smutsigt och skitigt på de flesta platser klär många upp sig väldigt fint när det är fest eller högtid. Under min tid i Indien firades någon religiös högtid som jag tyvärr glömt bort namnet på. Mina morgonkompisar berättade alltid om det var något på gång som jag borde besöka på kvällen. Problemet var bara att när jag besökte något ställe enligt deras tips var dom och deras kompisar alltid där och jag fick ca 20-30 grabbar runt mig hela tiden som ville prata och fråga om allt mellan himmel och jord.

70599-374

70599-373
Dans i samband med en religös högtid.

Efter att mitt jobb avslutats i Jaykaypur reste jag tillbaka med samma förare och landrover till Vishakapatnam.
Där firades också samma högtid och stranden var fylld av människor på kvällarna. Längs med hela stranden trängdes människor och jag gissar att det måste ha varit 20 000 eller kanske så  mycket som 50 000 varje kväll. De kom med stora gudabilder på lastbilar som de efter vissa ritualer "offrade" i havet.

70599-362
Gudabilder som strax bärs ner till stranden.

Jag hade två dagar ledigt innan jag skulle flyga hem igen. Jag var ganska sugen på att få bada i havet och fick tips på hotellets gym om att det fanns en fin strand ca 10 km norr om staden. Jag förhandlade med en tuk-tukförare om en tur till stranden som hette Rishikonda beach.
70599-358
Jag slappar på en härlig strand.

70599-357
Många indier besökte också denna strand.

Min tuk-tukförare tipsade mig också om en djurpark som fanns i närheten. Så efter ett par timmar på stranden blev det även ett besök på denna zoo. Den höll inte samma standard som djurparker i Sverige och säkerheten var mycket bristfällig. Det fanns lejon, krokodiler, björnar, flodhästar o.s.v.

70599-354
Hur lätt hade inte den här flodhästen knuffat ner detta gunnebostängsel.

70599-356
Bakom dessa stenmurar fanns diverse vilda djur.

70599-411
Min inhyrda tuk-tuk för en dag.

På vägen hem gjorde jag ett kortare stopp i Bombay. Det blev bara en eftermiddag och en natt innan jag tog ett tidigt morgonflyg till Frankfurt.

70599-367
Utsikt från mitt hotellrum med kåkstäder i förgrunden.

70599-369
Hotellobbyn på InterContinental Grand i Bombay. Ganska häftigt!

70599-368
Andra sidan av hotellobbyn.

SLUT.


Kommentarer
Postat av: Skånepåg

Thoralf.

Tack för din reseberättelse från Indien. Mycket intressant. Bock och tack!

2008-03-25 @ 14:50:56
Postat av: Frode

Bra reportage! Ger upphov till en hel del tankar! Hur går det i länsrätten?

2008-03-25 @ 15:15:44
Postat av: Sessan

F´låt ett dåligt skämt med anledning av klasskillnaden i Indien. Kanske inte helt fel?

Underkasten jobbar och sliter, medan överkasten ligger och drar sig på sängen!

2008-03-25 @ 17:13:34
Postat av: Micael F

Kan bara hålla med Skånepåg!

Kul och annorlunda "politikerblogginitiativ".

2008-03-25 @ 18:26:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0