MECKA FÖRBJUDET ORD I INSÄNDARE?

Mitt genmäle som jag skrev om i mitt inlägg från onsdagen publicerades idag i Östran. Det publicerades mer eller mindre utan redigering av Rolf Asmundsson men ett ord var struket av Östran.


Det är cyniskt av Birgitta Elfström att mena att vi i välfärdens "Mecka", Sverige skall roffa åt sig dessa välutbildade personer från dessa u-länder.


I ovanstående mening har Rolf Asmundsson, ledarskribent på Östran strukit "Mecka". Ska man skratta eller gråta?

Jag tyckte att jag fått till ett litet underfyndigt ordval men detta passerade inte Östrans nålsöga, insändarredaktionen.

Orsaken är säkert att Nasim Malik (s) eller någon annan muslim kunde ha känt sig "krängt". Ett litet men ändå mycket slående exempel hur dessa pk-journalister vakar över allt som skrivs.

Om man censurerar dessa oväsentligheter, vad censurerar inte dessa insändarredaktioner mer bort i så fall.


Kommentarer
Postat av: Magnus A

Äsch. Ha lite självdistans. Det kan t ex vara bra att inte använda för aggressiva ord i texter, och det är något jag ständigt lärt mig under mitt skrivande som jag hållit på med till och från senaste decennierna.



Men det har jag även lärt mig av mina motståndare som, nog delvis riktigt, kunnat angripa mig just genom att de formuleringarna använts.



I "vårt utopiska välfärdsparadis" hade också fungerat. Att använda ord med bibetydelse utanför den övriga texten, eller utan direkt koppling till den, är inte bra.



För övrigt är det två fel i svenska språket, dels saknas ett kommatecken efter Sverige, som bör vara en ett ord kort bisats, och dels ska ordet "sig" vara "och". Vidare upprepas ordet "dessa" två gånger i samma sats. Det första, före ordet "välutbildade", kan tas bort.



Så läs igenom din text med språkligt kritiska ögon innan du skickar in den, och bli inte så upprörd om du rättas. Alla är inte författare.



Det här var inget som gjorde dig till martyr Alf, utan bara en förbättring av texten genom att en inadekvat kliché togs bort! Om du är tacksam istället för att dondera när du får komma till tals ger det större förtroende. Detta känns lite "Dragan Klaric".

2008-07-05 @ 15:20:54
Postat av: Magnus A

Nu tror jag iofs inte att du ändrar dig i grunden, och temperament är en gåva god som någon, men fundera på't.

2008-07-05 @ 15:22:39
Postat av: Magnus A

Oops! Korrekturläste inte kommentaren. Rättelse:



"...och dels ska ordet 'sig' vara 'oss'", skulle det givetvis stå.



Ett pronomen som syftar tillbaka på "vi", inte på "Sverige".





2008-07-05 @ 15:28:23
Postat av: Skånepåg

> Magnus A



Lite rättelse av rättelserna!



- Han råkar heta Thoralf.

- Det heter domdera

- Plus lite annat men det bryr vi oss inte om!

2008-07-05 @ 15:31:35
Postat av: Skånepåg

En allmän undring.



Då Bergkvarabuss öppnade sin stora serviceanläggning i Kalmar för en hel del år sedan, så kallades (eller hette det så?) denna för Mekka. Detta var givetvis en lustifikation med en verklig knorr!



Hur blev det sedan med detta namn. Någon som vet mer?

2008-07-05 @ 16:32:59
Postat av: Dragan Klaric

Använd "Multikulturella Utopi" Det är ju det dessa etablerade politiker skapar! Så ordet stämmer faktiskt rätt så bra in på dagens Sverige!

2008-07-05 @ 18:56:23
URL: http://www.klaric.se/blogg/
Postat av: Tore

Jag avser inte gå in i "ordval", ty jag tycker

Thoralf sköter detta ganska utmärkt! Använd era krafter istället för att berömma hans energi. Jag

tror dessutom att det svenska språket tillhör svenskarna, och kommer därmed aldrig att tillhöra "de andra"...

2008-07-05 @ 19:08:29
Postat av: Tore

Jag avser inte gå in i "ordval", ty jag tycker

Thoralf sköter detta ganska utmärkt! Använd era krafter istället för att berömma hans energi. Jag

tror dessutom att det svenska språket tillhör svenskarna, och kommer därmed aldrig att tillhöra "de andra"...

2008-07-05 @ 19:10:02
Postat av: Thoralf A

Magnus A



Tack för den språklektionen. Svenska var inte mitt starkaste ämne i skolan utan det var matematik och teknik.

Jag är fullt medveten om att mina inlägg inte är fulländade grammatiskt men det är inte det viktigaste för mig utan det är budskapet! Jag mår inte dåligt av ett och annat stavfel eller grammatiskt fel om jag kan övertyga någon att rösta på sverigedemokraterna.



Personligen ser jag inget fel att använda Mecka i betydelsen att Sverige har en av världens generösaste välfärdssystem. Mecka används ju i så många andra sammanhang när något överflöd skall beskrivas. Den som anser att Mecka är ett aggressivt ord måste väl ändå ta en funderar över sin överkänslighet.

Att du tycker jag domderar är ju riktigt roligt men det kanske svider att jag får lite media utrymme i min landsände.

2008-07-05 @ 20:55:30
Postat av: Dovregubben

Var inne på Aftonblaskan i kväll, trykte på Almedalsveckan, där fanns en omröstning: vilket parti skulle du rösta på i dag? Fler än 7000 röster, drygt 20% på sd, tvåa efter sossarna. Fp, c och kd alla mellan 1 och 3%. En halvtimme senare är omröstningen borta, kan inte hitta den.

2008-07-05 @ 22:53:17
Postat av: Eric

Ibland är jag en minispråkpolis, det är sant.

Tycker dock att i detta fallet är det Birgitta Elfström som är ömfotad, inskränkt, PK eller något åt det hållet.

Att använda ordet "Mekka" som en symbol för någontings centrum har gjorts sen många många decennier tillbaka.

T ex "Trollutställningen var ett Mekka för trollsamlare".

Detta har inget rasistiskt, islamhånande eller på något sätt nervärderande över sig utan är bara en symbolisk bild som ofta används.

Känner man till att ALLA muslimer SKA till Mekka, minst en gång i livet, så är ju detta en god bild som kan användas i överförd mening om annat.

Nej, i detta fall är det Elfström son schabblat och visat PK-tendenser, eller, i värsta fall ren okunskap om världens största religion!

2008-07-06 @ 09:12:55
Postat av: Anonym

test

2008-07-06 @ 09:30:33
Postat av: Skånepåg

> Eric



Det är redaktör Rolf Asmundsson på Östran som struket ordet Mecka i Thoralfs inlägg. Så det är väl honom du avser då du beskriver tolkningen och användningen av ordet?



Men kontakterna är täta inom det aktuella partiet, så det är möjligt att även Birgitta Elfstöm gett sitt "godkännade" innan inlägget publicerdes och att ordet ansågs olämpligt. Inget förvånar mig längre!

2008-07-06 @ 09:58:24
Postat av: Thoralf A

Skånepåg



Ibland tror jag till och med att Östran skickar mina insändare till t.ex. Birgitta Elfström innan de publiceras så att de har möjlighet att svara väldigt "snabbt"

2008-07-06 @ 10:10:09
Postat av: Skånepåg

> Thoralf



Jag hade en gång ett par "medarbetare" på 80-talet som var aktiva socialdemokrater (på tämligen hög nivå inom partiet). Vad jag då och då råkade få höra gjorde att mina öron flera gånger höll på att ramla av. Så därför upprepar jag vad jag sa tidigare, att inget förvånar mig längre!



Minns för många år sedan att någon som jag tror kallade sig för Observer, hade en kritiskt insändare i Barometern om invandreriet. Intill hans insändare fanns även en insändare från Alice Bah (då en firad afrikansk TV-stjärna). Barometern hade alltså skickat Observers insändare till Alice Bah för att få in en motkommentar samtidigt. Att hon sedan i denna skrev något som Barometern släppte igenom var ännu värre. Hon påstod något i stil med, att Sverige kommer att bli mer och mer invandrarvänligt i takt med att de äldre i samhället försvinner (att de äldre "idioterna" helt enkelt dör).

2008-07-06 @ 10:45:28
Postat av: Eric

Sorry, hjärnsläpp eller totalkortis i övre delen?

..Du har förstås rätt.



Språket är vår viktigaste kommunikationskanal.

Tänk efter betr den enorma skillnaden mellan sossarnas "ökad jämlikhet" och "jämlikhet".

Jämlikhet: approximativt = alla lika

Ökad jämlikhet: Vi vill minska en smula på skillnaderna, men hur mycket? Det säger vi absolut inte..

2008-07-06 @ 12:54:57
Postat av: Skånepåg

Googlade och fann bl.a.:



http://www.mekka.se/ Konditori i Umeå.

http://www.mekkatraffic.se/ Mekka Traffic i Kalmar



Vad skall Östran nu göra, om någon skriver en insändare om dessa företag?

2008-07-06 @ 18:58:13
Postat av: Roberth Ström

Varför tänker jag på dokussåpa när jag ser hur sossarna därnere agerar?

2008-07-07 @ 00:28:04
URL: http://surabloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0