CHOCKUPPLEVELSE ATT KOMMA TILL SVERIGE


"Grenen" vid Skagen.                                                               Foto Thoralf Alfsson

Efter flera lugna och lata dagar i Danmark avslutade jag med ett besök vid Skagen och "Grenen" sedan tog jag färjan från Fredrikshamn till Göteborg. Överfarten var mycket behaglig på ett nästan spegelblankt hav och med solnedgången i väster.

Det har dock blivit ca 120 mil i bilen under några dagar i Danmark. Det har varit mycket behagligt att åka omkring utan att ha några direkta och förutbestämda mål.

Därför blev det en chockartad upplevelse att komma tillbaka till Sverige och helt plötsligt möta dessa vägmonster vid vägkanten mitt i natten mellan Göteborg och Kalmar. Det fanns i stort sätt bara jag och dessa vägmonster. Vad fyller de för funktion på en öde väg mitt i natten? Eller mitt i semestertrafiken på Öland där någon mitt i en bilkö helt plötsligt reflexmässigt tvätbromsar på grund att det står ett av dessa vägmonster i vägkanten.  Vägverket tillåter inga reklamskyltar vid vägkanten eller ens i närheten av väggen p.g.a. att de kan distrahera bilföraren men dessa vägmonster som skapar en mängd mindre tillbud på väggarna är helt ok.

Jisses vilket storebrorssamhälle vi har i Sverige.



Vägmonster vid Halltorp, Öland.                    Foto Thoralf Alfsson

I Danmark har man tydligen inte drabbats av denna övervakningshysteri som råder i Sverige. Inte en enda fartkamera har jag kunnat upptäcka i Danmark.


FRA-debatten går ju het men den borde också gälla det övervakningssamhälle som alla bilister utsetts för varje dag. Det borde startas en ny FRA-debatt, mot Fart Radar Anstalten, som terroriserar alla bilister.


Kommentarer
Postat av: Micael Foghagen

>Thoralf



Här håller jag faktiskt inte med. Jobbar i Borgholm sedan 2005 varje sommarsäsong dvs maj-sep. Jag pendlar från Kalmar så gott som dagligen och märker en markant skillnad på vägen dit och hem. Förr var det mycket vanligt med vansinnesomkörningar - flera bilar på raken - för att komma fram fortare. Dessa är så gott som helt borta numera.



Och varför denna skepsis kring kameror i offentlig trafikmiljö? Är Sd motståndare till andra kameror i samhäälet typ i banker, på vissa torg, osv?



Jag kör lagligt och därför bryr jag mig inte om dessa lika lite som jag bryr mig mig om kameror i en bank.



FRA-debatten ligger på ett helt annat plan då det gäller åsikter och yttrandefriheten.



2008-07-30 @ 04:51:52
Postat av: Lassese

Micael, du tänker lika långt som din näsa räcker.

Alltid när det finns teknik har man velat utveckla och utnyttja den så långt det bara går. Det har redan uttryckts önskemål om att få använda dessa kameror till andra ändamål än hastighetsövervakning. Det är bara en tidsfråga innan så sker.

Man vill t ex automatiskt registrera den tid det tar för ett fordon att passera 2 kameror och sedan räkna ut den hastighet som hållits på mellansträckan.

Med de system som redan finns tillgängliga går det att känna igen ansikten. Både förare och passagerare är då intressanta att kontrollera.

Ändamålsglidning kallas det med ett finare ord.



Omtanke om allmänheten & trafiksäkerhet är svepskäl för att kunna införa hårdare kontroll av massorna.

Om man använde vägskatten till vägarna så skulle vi haft världens längsta, bredaste och säkraste vägar!

Nu är vi ju blåsta även där. Har för mig att ngn vägverksgubbe sade att han skulle vara glad om de bara fick 10% av vägskatterna att lägga på vägunderhållet!



Läs mer (mycker mer!) på

http://www.stoppa-storebror.se/A-till-O.htm#ansiktsigenkanning

Postat av: Kalle

Sverige har så få poliser. Europasämst i klassen när det gäller antalet poliser. Istället sätts det upp kameror på alla möjliga och omöjliga platser. På vägar, i banker, ja alla offentliga platser som finns i landet sverige.



Kameran av alla de slag har ersatt polisen. Blir det fler poliser i tjänst på gator och torg så kallas sverige för polistat av vänstermänniskorna och den förra sosseregeringen. Kameror är bättre.



Le vackert när du passerar en kamera och tänk på vad skattepengar som sparas vilket går till de skenande invandrarkostnaderna. Med dessa polisbesparingar kan landstingen med dina skattepengar betala återställande av mödomshinnan på invandrarflickor som nu sker.



Visst är sverige ett fantastiskt land???

2008-07-30 @ 09:55:25
Postat av: Lennart

Where have all the klotters gone. Here is the mission possible. And the reward from the people is massive.

2008-07-30 @ 10:38:41
Postat av: Micael Foghagen

>Lassese



Ok vi antar att du får rätt, att det i framtiden blir så att dessa kameror kan mäta tex medelhastigheten tex över en sträcka. So what?

Är det 90 och du har kört i 110 är det väl för f-n upp till dig? Säg hellre att du förespråka fri fart med trafikanarki som följd!



Men fler poliser behövs ändå ute bland allmänheten generellt...

2008-07-30 @ 11:33:25
Postat av: Micael F

Det jag menar är att utan fartkameror kan man köra bil utan att detta orosmoment hänger över dig hela tiden. Du tittar ju inte hela tiden på hastighetsmätaren utan anpassar din fart efter den trafikrytm som råder. Men likaväl när det dyker upp en kamera så åker foten till bromspedalen och blicken till hastighetsmätaren, som sedan ibland följs av en inbromsning så att man är på den säkra sidan. Eller bromsar framförvarande i ren förskräckelse ner till 10-15 km/h under tillåten hastighet.

Efter att jag kört runt i Danmark blev detta beteende mycket markant när jag kom tillbaka till fartkamerornas land.

2008-07-30 @ 11:54:40
Postat av: Thoralf A

Micael F



Det jag menar är att utan fartkameror kan man köra bil utan att detta orosmoment hänger över dig hela tiden. Du tittar ju inte hela tiden på hastighetsmätaren utan anpassar din fart efter den trafikrytm som råder. Men likaväl när det dyker upp en kamera så åker foten till bromspedalen och blicken till hastighetsmätaren, som sedan ibland följs av en inbromsning så att man är på den säkra sidan. Eller bromsar framförvarande i ren förskräckelse ner till 10-15 km/h under tillåten hastighet.

Efter att jag kört runt i Danmark blev detta beteende mycket markant när jag kom tillbaka till fartkamerornas land.



2008-07-30 @ 11:56:09
Postat av: Ruskprick

Själv mår jag psykiskt dåligt varje gång jag passerar Gladhammar eller strax norr om brofästet. Detta efter att jag inte hann bromsa ner snabbt nog vid 70-skylten vid just Gladhammar förra sommaren då jag skulle till Tallin. 2000 rätt ner i mångkulturens oändligt stora ficka var inte muntert då jag vid inbromsningen hållit 82.



Ett brev med mitt passfoto, fartkamerafoto på en intet ont semesterfirande Magne samt en grundlig text där det framgår att polisen lagt ner ett oändligt mycket jobb på just denna tungt kriminella Magnus. Som sagt jag kanske är klen psykiskt men jag mår satans dåligt då jag vet hur det ser ut där ute med gruppvåldtäkter, gängmisshandel och annat och sen ska jag få detta brev på min semester. Jag som arbetar och betalar skatt varje dag och inte håller en km över 90 men inte hinner bromsa vid 70.



Jag körde på en kanin som hoppade ut framför bilen en gång på 80-talet det är allt jag orsakat som bilförare. Faan ta fartkameror!

2008-07-30 @ 12:32:31
Postat av: LasseG

Efter en längre semester i Finland så kan jag konstatera att vi svenskar på många sätt är sämre bilförare än finnarna.

Visst finns det mycket fartkameror men nästan alla håller laglig hastighet så några inbromsningar märkte jag aldrig.

Varför kan finnen köra i 80 på en 80-väg men de flesta svenskar inte i 90 på en 90-väg utan att stressa ihjäl sig?

(Kunde sen finnen vara nykter bakom ratten natten mellan lördag och söndag så skulle det vara världens trafiksäkraste land!)

Efter att ha haft normal puls i trafiken under fyra veckor i Finland så ta mig f-n hinner vi inte ens köra ut på vägen mot Södertälje innan anarkin är i full gång med omkörningar till höger, absurda hastigheter och försök till trängningar. Kunde dj-ar i mig lika väl kunna köra bil i Kairo!

Den enda gång jag känner mig någorlunda trygg bakom ratten i Sverige är på vägar med mycket kameror, där vågar dårarna inte visa sin idioti fullt ut.

2008-07-30 @ 13:23:33
Postat av: Anonym

Kalle ! Du har rätt till tusen i ditt resonemang!



Mvh S-E Karlsson

2008-07-30 @ 15:45:29
Postat av: Lassese

Micael:

Skall de ta fast fortkörare kan de skicka ut poliser istället. Att som de nu gör bygga upp en infrastruktur för masskontroll av befolkningen gör mig mörkrädd. Staten är aldrig på den lille mannens sida, det visar erfarenheten alltför väl. I datoriseringens barndom infördes skydd för att samköra register... det har med tiden luckrats upp och nu samkörs det hej vilt. Samma sak kommer att hända med fartkamerorna. De kommer att användas till andra saker efter ett tag. Var så säker!

Postat av: Kurtan

Hej allihop,



Men ursäkta en yngling vad i hela friden spenderar ni er energi på ? De förbannade fartkamerorna...



Vet ni inte att väst, inklusive Sverige, är under attack ?! Märker ni inte våra politikers rövslickeri av islam ?!.



Inom en generation kommer islam att vara den dominerande religionen i väst om vi inte stoppar dom. Och då menar jag inte bara jiahdisterna själva utan deras femtekolonnare och "nyttiga Idioter" i form av våra etablerade politiker och media....



Detta är inte en synpunkt eller en åsikt utan endast en matematisk säkerhet......



Get your priorities strait !!!



MVH

Kurtan

2008-07-30 @ 20:01:19
Postat av: Skånepåg

Kurtan m.fl.



Kan någon bekräfta om nedanstående citat sades i morgonsoffan i SVT och som jag hittade på en annan blogg.



"Helena Benaouda sa på nyhetsmorgon i går att vi i Sverige inom ett par generationer är “muslimska nog”".



Kan undra om hon i så fall avser, att man har nått en minsta önskvärd nivå av islamisering så att man kan få alla sina krav tillgodosedda på alla andras bekostnad eller "att Sverige är nog (helt) muslimskt"?

2008-07-30 @ 21:11:07
Postat av: Kurtan

Hej Skånepåg,



För min del kan jag ej bekräfta eller dementera vad denna person Helena Benoaudoa (låter inte direkt svenskt tycker jag).



Vad hon säger är totalt ovesäntligt. Det är dags att vakna upp och förstå att vi är under belägring av ISLAM, beleive it or not ?!



Som ni naturligtvis vet är Sverige känt för "röda stugor med vita knutar" om vi inte slår näven i bordet snart så kommer inte bara utsidan av våra stugor var röda utan även inuti....



AV ERAT BLOD !!!



Tips; se er runt och se vad som händer vart islam har fått fotfäste. Insider tip LIBANON....





MVH

Kurtan



2008-07-30 @ 21:37:42
Postat av: Tore

Nog bör vi koncentrera oss på islams "fredliga

okupation" av Sverige. Deras ynglande måste vi få stopp på. Jag tror det har med bidragen att göra!

En försörjningsplikt för icke svenska medborgare,

och i "drastiska fall" ej bidrag till ej etniska

medborgare. Får man ut "huckle" kärringarna i ar-

bete, så löser sig detta problemet. De får ju inte

arbeta enligt deras "svarte" koran, och då är det

sannolikt en "enkel hem". Lite spekulationer nu i

värmen. Sd har mycket att förändra, så svenska folkhemmet återvänder till sitt förtroende...

2008-07-30 @ 21:45:40
Postat av: Skånepåg

Mig veterligt är Helena Benoaudoa en konvertit och mycket aggressiv taleskvinna för någon central islamistisk organisation i Stockholm. Så vad hon säger skall vi analysera väldigt noga, så att vi inte missar något i deras "handlingsplan". Därför är jag nyfiken på om någon kan konfirmera det citat som jag nämnde?

2008-07-30 @ 22:17:06
Postat av: iln

I morgonprogrammet gällde det halalslakt. Det var vad hon syftade på - men meningen kan nog omfatta mycket mer än så.

2008-07-30 @ 22:24:08
Postat av: Skogman

Hur får man plötsligt för sig att dra upp ämnet Islam när det var fartkameror som var huvudämnet i Thoralfs inlägg?



Tycker faktiskt att du Thoralf ska lägga en motion om detta till nästa riks..landsdagarsårsmöte(!)och föreslå en begränsning för hur kamerorna ska få användas i trafikändamål.

2008-07-30 @ 22:57:06
Postat av: Skogman

Hur får man plötsligt för sig att dra upp ämnet Islam när det var fartkameror som var huvudämnet i Thoralfs inlägg?



Tycker faktiskt att du Thoralf ska lägga en motion om detta till nästa riks..landsdagarsårsmöte(!)och föreslå en begränsning för hur kamerorna ska få användas i trafikändamål.

2008-07-30 @ 22:59:59
Postat av: Skånepåg

> iln



Tack för infon.



Den som är normal och har sett en halalslakt av ett stort nötkreatur och dess dödskamp med blodet samtidigt sprutande ur halspulsådern, mår garanterat mycket illa efter detta. Min bättre hälft har sett en sådan slakt i Egypten och en sådan avskyvärd avsaknad av respekt för djurets lidande hör inte hemma i ett civiliserat land och skall aldrig tillåtas i vårt fosterland.



Är mycket mycket förvånad över den tystnad som finns bland djurrättsaktivister och olika föreningar för djurvänner varje gång det här med halalslakt kommer på tapeten. Därför ser jag numera dessa grupperingar som ett enda stort skämt då de silar mygg och "sväljer kameler"!

2008-07-30 @ 23:14:00
Postat av: Skånepåg

> Skogsmannen



Kurtan tyckte att vi skulle lägga mer energi på islam än på kameror och då blev det som det blev. Jag är delvis skyldig till ämnesbytet, så lovar att fråga om lov nästa gång.



Finns de som tycker att båda är farliga, så kanske det trots allt finns ett långsökt samband!

2008-07-30 @ 23:19:40
Postat av: Camilla

Jag håller vanligtvis med Thoralf, men inte denna gång.

Jag har kört bil tusentals mil utomlands.

Som vi alla kanske vet, är Sverige världens trafiksäkraste land.

Poliser neråt Frankrike, Italien osv är mycket hårdare än de svenska och de dömer helt godtyckligt till höga böter. (Dansk trafikpolis är inte heller särskilt vänlig)

Du kommer dessutom inte därifrån förrän du betalat dina böter (de tar nycklarna ifrån dig!)

2008-07-31 @ 16:42:32
Postat av: Victor

Jag håller helt med "Camilla".

2008-08-08 @ 14:37:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0